Rozdział I. Aktor jako przedmiot refleksji teoretycznej i badań empirycznych w Polsce 15
Rozdział II. Aktor na tle dziejów polskiego teatru 37
1. Od komedianta do artysty-obywatela, wyraziciela uczuć zbiorowych 37
2. Multiaktywność jako signum temporis. Świat społeczny aktorów po 1989 roku 55
Rozdział III. Proces stawania się aktorem 71
1. Motywy wyboru zawodu 71
2. Rola „stanowczych innych" na rozmaitych etapach drogi zawodowej 76
3. Edukacja w szkole teatralnej 83
Rozdział IV. Wokół działania podstawowego 89
1. Modus egzystencji scenicznej i filmowej aktora 89
1.1. Etap przygotowania roli (teatralnej i filmowej) 91
1.2. Postać sceniczna jako czynnik rozwoju wewnętrznego aktora 98
2. Układy interakcyjne w trakcie realizacji spektaklu 101
2.1. Interakcje pomiędzy aktorami i widzami: aktorzy oddziałują na widzów 101
2.2. Interakcje między widzami 102
2.3. Interakcje pomiędzy aktorami i widzami: oddziaływanie widzów na aktorów 104
2.4. Interakcje między aktorami 107
3. Typy relacji w teatrze jako organizacji formalnej 115
3.1. Aktorzy a personel pomocniczy 117
3.2. Aktor w relacji z dyrektorem 120
3.3. Aktor w relacji z reżyserem 121
4. Wartości relewantne w społecznym świecie aktorów 121
4.1. Wartości socjocentryczne 124
4.2. Wartości witalne 126
4.3. Wartości poznawcze 129
4.4. Wartości estetyczne 130
4.5. Wartości moralne 131
4.6. Wartości religijne 136
5. Kariera i jej determinanty w społecznym świecie teatru 140
5.1. Czynniki determinujące rozwój kariery aktorskiej 144
5.1.1. Nagrody i ich wpływ na karierę 154
5.1.2. Migracje jako szansa progresji twórczej 157
6. Błyskotliwość aktorstwa według twórców teatralnych 164
7. Funkcje społeczne teatru w dyskursie aktorów 175
Rozdział V. Aktor w teatrze życia codziennego 185
1. Role odgrywane w teatrze życia 185
2. Modelowa a empiryczna osobowość aktora 194
3. Życiowe układy buforowe 207
4. Styl życia w społecznym świecie teatru 217
4.1. Zwyczaje w środowisku teatralnym 218
4.2. Środowiskowa regulacja czasu 221
4.2.1. Upływ czasu a etapy kariery 225
4.3. Zachowania rekreacyjne i poziom konsumpcji 229
4.4. Aktorzy wobec nowych mediów 234
Rozdział VI. Pozycja społeczna przedstawicieli profesji aktorskiej 237
Zakończenie 247
Nota wydawnicza 257
Bibliografia 259