Problematyka taumaturgiczna za każdym razem budziła żywe zainteresowanie w skali całego świata. Cud należy do zjawisk paranormalnych znanych nie tylko w religiach, ale i kulturach naszego globu. Psychologia religii ze swej strony utrzymuje, że każdy człowiek w sytuacjach zagrożeń egzystencjalnych i granicznych oczekuje jakichś nieprzeciętnych interwencji „z góry", od Kogoś, kto może przyjść mu z pomocą w chwilach zagrożeń i niebezpieczeństw dla jego życia.
Przynajmniej od czasu powstania nowożytnego racjonalizmu, skrajnego empiryzmu, materializmu dialektycznego i historycznego determinizmu przyrodniczego, pozytywizmu i scjentyzmu w kulturze europejskiej pojawił się głęboki sceptycyzm nie tylko co do wydarzeń, które uważano za cudowne, lecz i możliwości zaistnienia cudu w ogóle.
Zjawiska cudowne uważano za wynik ingerencji sił natury, iluzji, chorej wyobraźni itp. Apologetyka katolicka ze swej strony broniła możliwości cudu na płaszczyźnie nauk przyrodniczych i filozoficznych, zupełnie nie biorąc pod uwagę jego wymiaru znaczeniowego i teologicznego.
Bouflet przedstawia, że cuda dzieją się nadal. Przedstawia historię cudów od przeciętniewiecza do czasów najnowszych, przy czym zwraca baczną uwagę na ich historyczność (faktyczność), wiarygodność, kontekst religijny i znaczenie teologiczne, które wyciąga z paralelnych cudów biblijnych.
Autor wykracza poza podtytuł swej pracy, gdyż przy określeniu pojęcia cudu sięga do tzw. Cudów w świecie antycznym i rozumienia cudu w przeróżnych aspektach historycznych. Pogłębiając rozumienie cudu, odwołuje się do jego ujmowania w Kościołach wschodnich, w judaizmie, buddyzmie i islamie, ilustrując rozważania opisem solidnych zdarzeń, by ostatecznie skoncentrować się na cudzie jako znaku działania Bożego.
Dla jeszcze pokaźniejszej precyzacji pojęcia cudu porównuje go z innymi zjawiskami paranormalnymi (np. Stygmaty, lewitacje, zapachy świętości). Powyższy opis pochodzi od wydawcy.