"Pierwsze wydanie podręcznika Kulturowe ramy zachowań społecznych, opublikowane w 2009 roku, zostało z dużym uznaniem przyjęte poprzez środowisko naukowe. Wkrótce po wydaniu publikacja otrzymała Nagrodę Teofrasta i tytuł najkorzystniejszej książki psychologicznej oraz nagrodę im. Władysława Witwickiego. Intensywny rozwój dyscypliny i przyrastająca liczba przeprowadzonych badań naukowych przyniosły potrzebę przygotowania zaktualizowanego i poszerzonego wydania podręcznika, które oddajemy do rąk Czytelników. Świeże wydanie podręcznika Kulturowe ramy zachowań społecznych pokazuje warunki kulturowe formujejące ramy, tj. Mechanizmy rozmaitych zachowań i procesów psychicznych wychodzących poza zakres psychologii społecznej.
Książka ta promuje suwerenną dziedzinę wiedzy w rodzinie nauk psychologicznych – psychologię międzykulturową. Jest to pierwsza na naszym rynku książka polskiego autora, oparta na jego długoletnim doświadczeniu badawczym i dydaktycznym, i równie aktywnym udziale w międzynarodowym ruchu naukowym w obrębie tej dyscypliny.
Podręcznik realizuje dwie funkcje. Po pierwsze, ukazuje próby pomiaru i interpretacji kultur w języku psychologii. Po drugie, podejmuje problematykę kulturowych uwarunkowań jednostkowych procesów psychicznych (własnego ja, tożsamości) oraz dynamiki interakcji międzykulturowej. Czytelnik wynajdzie w nim kompendium wiedzy na temat: Ekokulturowego modelu uwarunkowań psychiki i wpływu środowiska naturalnego na kształt życia zbiorowości je zamieszkujących oraz na psychologiczne wyposażenie jednostek będących członkami tych społeczności. Psychologicznych rozmiarów kultury poczynając od koncepcji Geerta Hofstede, do bliższych czasowo kontynuatorów i krytyków (np. Autorzy projektu GLOBE). Zagadnienia wartości jako atrybutów kultur w ujęciu Shaloma Schwartza, a także Ronalda Ingleharta. Epistemologicznych wymiarów kultury – atrybucji przyczynowych, społecznych aksjomatów i światopoglądów, a także kultury myślenia, a także różnic epistemologicznych w kulturach Wschodu i Zachodu. Tożsamości rodzajowej, kulturowej oraz problematyki stereotypów. Charakterystyki Polski na kulturowej mapie Europy, czynników kulturotwórczych oraz wewnętrznych podziałów kulturowych. Problematyki migracji i akulturacji – z nakreśleniem historii 200 lat polskiego wychodźstwa. Idei wielokulturowości i etnorelatywizmu i ich realizacji w polityce społecznej i działalności edukacyjnej. Struktura podręcznika odpowiada harmonogramowi wykładów podczas roku akademickiego. Autor przekazuje wiedzę kolorowym, przystępnym językiem. Analizowane zjawiska, nierzadko odległe kulturowo od doświadczeń polskiego czytelnika, przybliża przy pomocy opisu wyników badań, lecz także ilustruje je blokami poszerzającymi wiedzę i obszernym, wyjątkowym materiałem ilustracyjnym."
Książka ta promuje suwerenną dziedzinę wiedzy w rodzinie nauk psychologicznych – psychologię międzykulturową. Jest to pierwsza na naszym rynku książka polskiego autora, oparta na jego długoletnim doświadczeniu badawczym i dydaktycznym, i równie aktywnym udziale w międzynarodowym ruchu naukowym w obrębie tej dyscypliny.
Podręcznik realizuje dwie funkcje. Po pierwsze, ukazuje próby pomiaru i interpretacji kultur w języku psychologii. Po drugie, podejmuje problematykę kulturowych uwarunkowań jednostkowych procesów psychicznych (własnego ja, tożsamości) oraz dynamiki interakcji międzykulturowej. Czytelnik wynajdzie w nim kompendium wiedzy na temat: Ekokulturowego modelu uwarunkowań psychiki i wpływu środowiska naturalnego na kształt życia zbiorowości je zamieszkujących oraz na psychologiczne wyposażenie jednostek będących członkami tych społeczności. Psychologicznych rozmiarów kultury poczynając od koncepcji Geerta Hofstede, do bliższych czasowo kontynuatorów i krytyków (np. Autorzy projektu GLOBE). Zagadnienia wartości jako atrybutów kultur w ujęciu Shaloma Schwartza, a także Ronalda Ingleharta. Epistemologicznych wymiarów kultury – atrybucji przyczynowych, społecznych aksjomatów i światopoglądów, a także kultury myślenia, a także różnic epistemologicznych w kulturach Wschodu i Zachodu. Tożsamości rodzajowej, kulturowej oraz problematyki stereotypów. Charakterystyki Polski na kulturowej mapie Europy, czynników kulturotwórczych oraz wewnętrznych podziałów kulturowych. Problematyki migracji i akulturacji – z nakreśleniem historii 200 lat polskiego wychodźstwa. Idei wielokulturowości i etnorelatywizmu i ich realizacji w polityce społecznej i działalności edukacyjnej. Struktura podręcznika odpowiada harmonogramowi wykładów podczas roku akademickiego. Autor przekazuje wiedzę kolorowym, przystępnym językiem. Analizowane zjawiska, nierzadko odległe kulturowo od doświadczeń polskiego czytelnika, przybliża przy pomocy opisu wyników badań, lecz także ilustruje je blokami poszerzającymi wiedzę i obszernym, wyjątkowym materiałem ilustracyjnym."