to nowa książeczka PUS adresowana do dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Może być przydatna także w pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Głównym celem tej książeczkijest pomoc dzieciom w nauce rozpoznawania emocji własnych i cudzych i słusznego reagowania na nie. Ma ona także wspierać ich rozwój umiejętności społecznych, które są niezbędne do właściwego odnalezienia się i funkcjonowania równocześnie w grupie rówieśniczej, jak też w innych grupach społecznych.
Właściwie rozwinięte kompetencje społeczneoraz umiejętność dostrzegania, nazywania i rozumienia własnych emocji są fundamentalne dla ogólnego rozwoju człowieka i posiadają obszerny wpływ na jego relacje z innymi osobami.
PUS Emocje dziecka 1Ponieważ nauka przez zabawę jest sprawdzoną metodą nabywania i utrwalania wiedzy, zastosowaliśmy ją i w tej książeczce. Dlatego także zawarte w niej zadania i ćwiczenia posiadają zróżnicowaną, lecz opartą za każdym razem na zabawie, formę, która w niewymuszony sposób pozwala dzieciom zdobywać wiedzę o emocjach. Ćwiczenia ułożone zgodnie z zasadą stopniowania trudności posiadają formę zarówno obrazkową, obrazkową-tekstową, jak w dodatku wyłącznie tekstową.
Dzięki nim dzieci:
- doskonalą umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia innych,
- rozwijają umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji,
- kształtują empatię i zdolność do wczuwania się w emocje innych osób.
można wykorzystywać w ramach edukacji wczesnoszkolnej wykonywanej w szkole systemowej, jak dodatkowo w edukacji domowej. Na pewno powinna się znaleźć w gabinetach szkolnych pedagogów i w gabinetach psychologicznych i terapeutycznych, w których pracuje się z dziećmi.
Wśród tytułów dotyczących rozpoznawaniai nazywania emocji polecamy jeszcze:
- książeczkę PUS pt. Emocje i umiejętności społeczne,
- grę planszową Emocje. Nazywam, rozumiem, wyrażam,
- grę planszową Odkrycia. Poznać i zrozumieć siebie.