Kenneth Cukier, Viktor Mayer-Schönberger i Francis de Véricourt pokazują, dlaczego myślenie kontekstowe i modele mentalne to nasz główny atut w czasach sztucznej inteligencji. A także jak możemy zastosować te wyjątkowe ludzkie umiejętności, aby podejmować ulepszone decyzje w dobie algorytmów.
Ludzkość mierzy się z bezprecedensowymi wyzwaniami – od pandemii po populizm, od nienaturalnej inteligencji po masowe bankructwa firm, od nierówności majątkowych po zmiany klimatu. Autorzy wskazują w niniejszej książce najważniejsze narzędzia, które pozwolą nam odnaleźć właściwą drogę w gąszczu narastających problemów.
O efektywności podjętych poprzez nas działań – niezależnie od tego, czy na poziomie osobistym, zawodowym, państwa, czy wreszcie całej cywilizacji – decyduje to, co jest w nas: specyficzna ludzka zdolność do myślenia kontekstowego.
Na czym ona polega? Na tworzeniu modeli mentalnych, które pozwalają nam dostrzegać poprawnieści, przewidywać, jak sprawy będą się toczyć, i rozumieć świeże sytuacje. Ramy, w które ujmiemy dane zagadnienie, przesądzają o tym, jakie decyzje podejmiemy i jakie rezultaty osiągniemy.
Zagadnienia takie jak pamięć czy rozumowanie od dawna leżą w centrum zainteresowania naukowców, na uboczu natomiast pozostawały kwestie związane z myśleniem kontekstowym. Kiedy jednak komputery coraz lepiej radzą sobie z wykonywaniem niektórych zadań poznawczych, ramowanie staje się funkcją krytyczną – a tylko ludzie posiadają taką zdolność.
Jeśli chcemy rozwiązywać problemy, które stawia przed nami rzeczywistość, musimy nauczyć się inaczej na nie patrzeć oraz skupiać nasze myśli na ich newralgicznych elementach. Niniejsza książka jest pierwszym przewodnikiem pokazującym, jak biegle opanować naszą przyrodzoną umiejętność tworzenia modeli mentalnych i jak dzięki nim zacząć sięgać poza oczywiste rozwiązania.
Przeczytacie w niej także m.in.: • Dlaczego rada, aby zacząć myśleć nieszablonowo, nie przyda się nikomu. • Jak bracia Wright, nie posiadając żadnego formalnego przygotowania w zakresie fizyki, po raz pierwszy w historii ludzkości wznieśli się w powietrze samolotem, zawdzięczając to wzorowo przeprowadzonemu myśleniu kontekstowemu.
• Jak wykorzystanie hasztagu #MeToo na Twitterze doprowadziło do zmiany sposobu postrzegania napaści na tle seksualnym od wstydu do upełnomocnienia. • Jak ramowanie Covid-19 jako choroby odpowiadającej sezonowej grypie doprowadziło do katastrofy, a stworzenie modelu opartego na SARS (ciężkim ostrym zespole oddechowym) pozwoliło Nowej Zelandii uporać się z pandemią.
Kenneth Cukier - starszy redaktor w „The Economist”, gdzie prowadzi cotygodniowy podcast Babbage poświęcony technologii. Viktor Mayer-Schönberger - profesor zarządzania internetem w Oksfordzkim Instytucie Internetu na Uniwersytecie Oksfordzkim.
Francis de Véricourt - profesor nauk o zarządzaniu i dyrektor Centrum Decyzji, Modeli i danych w Europejskiej Szkole Zarządzania i technice.