Niniejszy e-book to suplement do książki Grzegorza Krzemienia pt. Własna marka krok po kroku (wyd. MT Biznes, 2019). Jest on zbiorem wskazówek, co robić, a czego nie robić, by po obecnym kryzysie wrócić na właściwy tor i odnaleźć się biznesowo w rzeczywistości po pandemii.
Wykorzystując czas kryzysu, świadomy lider może dokonać skoku w rozwoju producenta Jednego możemy być pewni w tym niepewnym świecie – kryzysy będą powracać. Czy to duże, kładące się cieniem na całą gospodarkę, jak ten spowodowany COVID-19, czy mniejsze, mające wpływ tylko na wybrane branże.
Lecz pocieszający jest fakt, iż każdy kryzys, z punktu widzenia działań prowadzonych przez producenta, wygląda podobnie. Co więcej, wbrew pozorom, kryzys może stworzyć niespodziewane szanse dla rozwoju marki.
Gdy wszyscy, dla których jest to pierwsze doświadczenie, wyostrzają zmysły na to, co robić, żeby przetrwać, doświadczony lider jest w stanie przeprowadzić długo odkładane zmiany albo rozwiązać nierozwiązywalne w normalnych czasach sprawy.
Co więcej, kryzys na ogół przebudowuje część rynku. Choć to niełatwy czas, to jednak niesie ze sobą liczne możliwości, bo duzi gracze zajęci są rozwiązywaniem własnych problemów i minie chwila, zanim zauważą, iż np.
wyrosła im konkurencja. Wprowadzając stosowne działania już dzisiaj (takie jak otwarcie e-sklepu, automatyzacja, dostosowana komunikacja marketingowa), można wygrać bój o klienta pokoronawirusowego. Przed właścicielami i liderami firm niemało niełatwych decyzji do podjęcia Kryzys minie, wirus zostanie, ale nadejdą nowe czasy.
I na nie trzeba przygotowywać firmę już dzisiaj. Po dość długim okresie względnego spokoju przyjdzie czas, w którym jak nigdy dotąd będzie liczyć się sprężystość firmy. Grzegorz Krzemień wskazuje obszary, na które warto zwrócić uwagę, by przyszłe zawirowania dotykały twoją markę rzadziej i z mniejszym natężeniem.
Poniżej przykładowe tematy, z którymi każdy lider przedsiębiorstwa będzie musiał się zmierzyć: • Ty (bieżące „łatanie dziur" a planowanie strategiczne, zarządzanie zmianą, lęki i emocje pracowników i kooperantów) • Organizacja (rentowność i płynność finansowa, eliminacja słabych punktów producenta, ewentualna zmiana profilu działalności, dywersyfikacja dostawców, zasoby w chmurze) • Pracownicy (sprężyste procedury, zaufanie, delegowanie zdań, praca zdalna, komunikacja oparta na dialogu, nieprzystępne zwolnienia) • klienci (kontakt i słuchanie klienta, sprężyste reagowanie, nowe kanały dystrybucji, digitalizacja) • Marketing (zamrażanie budżetu, zmiana narzędzi przypasowana do nowych postaw zakupowych) • Branża (współpraca, konsolidacje, przejęcia) marka na świeże czasy Mówiąc metaforycznie – odstawiamy sterydy na masę i nie walczymy o jak największy kawałek tortu rynkowego, teraz czas na rzeźbę!
Czyli poprawienie wydajności organizacji. Umiejętność szybkiego reagowania i adaptowania się do zmieniających się warunków rynkowych, zgrany zespół dążący do wspólnego celu – obronienia pozycji firmy czy po prostu jej przetrwania – to fundamenty pozwalające łagodzić wstrząsy rynkowe.
Zanim wkroczymy w nową rzeczywistość – nową normalność gospodarczą – minie mnóstwo miesięcy. To będzie czas nad wyraz wymagający dla zarządzających firmami, realny test na dojrzałość zarządczą. Ten e-book pomoże ci zdać go śpiewająco.
*** Grzegorz Krzemień jest prezesem agencji interaktywnej GoldenSubmarine. Jego marka w początkach swojej działalności w 2001 roku liczyła 3 osoby, dziś ma na pokładzie ponad 120 specjalistów, a agencja jest jedną z najlepszych w kraju.
Bazując na swoim dwudziestoletnim doświadczeniu uzupełnionym o przykłady innych osób prowadzących marki: tych, którym się udało, i tych, którzy ponieśli porażkę, napisał książkę Własna producent krok po kroku.
Działaj produktywnie na każdym etapie rozwoju swojego biznesu (wyd. MT Biznes, 2019). Ze względu na liczne prośby od czytelników autor napisał niniejszy dodatek pt. Własna producent krok po kroku. Uwaga kryzys!, będący uzupełnieniem książki, traktujący o tym, jak zarządzać firmą w dobie koronawirusa, gdy sytuacja biznesowa jest niepewna i będzie ewoluować w nieznanym jeszcze kierunku.