Część I. O metodzie socjoterapii 15
1. Czym jest, a czym nie jest socjoterapia? 17
2. Etapy nowoczesnania diagnostycznego, czyli od czego zacząć 22
3. Na co zwrócić uwagę, generując grupę socjoterapeutyczną? 38
4. Jakie zasady decydują o wydajności zajęć? 44
5. Co się dzieje w grupie śladowych dzieci? 49
6. Kim jest socjoterapeuta? 59
7. Techniki socjoterapeutyczne 63
Arteterapia 64
Metodyczne wskazówki do pracy z bajką w celach terapeutycznych 66
Drama i socjodrama w socjoterapii 76
Techniki ludyczne 78
Relaksacja w socjoterapii 81
Trening interpersonalny 82
atuty i wady „burzy mózgów" 84
Część II. Socjoterapia dla dzieci z problemem agresji 91
Uwagi do pracy z dziećmi zadziornymi 93
Blok 1. Integracja i współpraca 98
1. Integracja 98
Ćwiczenie 1. Spisanie kontraktu 98
Ćwiczenie 2. „To ja" 99
Ćwiczenie 3. „Podaj dalej" 100
Ćwiczenie 4. Zamiana miejsc 100
Ćwiczenie 5. Telefon 101
2. Współpraca 102
Ćwiczenie 6. Kijek 102
Ćwiczenie 7. Wycieczka z przewodnikiem 103
Ćwiczenie 8. Masażyki 103
3. Informacja zwrotna 104
Ćwiczenie 9. Jak cię odbieram? 104
Blok 2. Agresja reaktywna i proaktywna 106
1. Emocje 106
Ćwiczenie 1. Emocje – czym są? 106
Ćwiczenie 2. Figury woskowe 108
Ćwiczenie 3. Spotkanie z rekinem 109
Ćwiczenie 4. Album emocji 110
Ćwiczenie 5. Emocje – po co nam to? (zmysły) 111
Ćwiczenie 6. Emocje – po co nam to? (potrzeby) 112
Ćwiczenie 7. Emocje – po co nam to? (wspomnienia) 113
Ćwiczenie 8. Emocje – po co nam to? (redukcja napięcia) 113
2. Gniew 114
Ćwiczenie 9. Cukierek 114
Ćwiczenie 10. Szczególny gość – gniew 115
Ćwiczenie 11. Odmierzanie gniewu 116
Ćwiczenie 12. Barometr gniewu 116
3. Zachowanie 118
Ćwiczenie 13. Jak to działa? 119
Ćwiczenie 14. Butelki z listem 119
Ćwiczenie 15. Masażyki 120
Ćwiczenie 16. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (praca z ciałem) 121
Ćwiczenie 17. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (techniki) 122
Ćwiczenie 18. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (ekspresja) 122
Ćwiczenie 19. Konstruktywne sposoby wyrażania gniewu (obniżanie napięcia) 123
4. Samokontrola 123
Ćwiczenie 20. Cień 124
Ćwiczenie 21. Samokontrola 124
Ćwiczenie 22. Opanowanie źródła gniewu 124
Ćwiczenie 23. Wyzwalacze agresji – jak je okiełznać? 125
Ćwiczenie 24. Kontrola (praca z oddechem) 125
Ćwiczenie 25. Kontrola (relaksacja) 127
Ćwiczenie 26. Wyciszanie (wizualizacja) 129
Ćwiczenie 27. Wyciszanie (afirmacja) 131
Ćwiczenie 28. Wyciszanie i samokontrola 132
Ćwiczenie 29. Wyciszanie przez pozytywne emocje 133
Ćwiczenie 30. Sesja podsumowująca. Dyrygent 134
Ćwiczenie 31. Sesja podsumowująca. Utrwalanie zdobytych umiejętności 135
Blok 3. Empatia 136
1. Co czują inni? 136
Ćwiczenie 1. Lustro 136
Ćwiczenie 2. Jakie uczucia? 137
2. Konflikty 138
Ćwiczenie 3. Wchodzenie w role 139
Ćwiczenie 4. Ścieranie się 139
Ćwiczenie 5. Uczciwa kłótnia 140
3. Negocjacje 141
Ćwiczenie 6. Wyłapywacz jajek 141
Ćwiczenie 7. Reguły negocjacji 142
Ćwiczenie 8. Efekty negocjacji 143
Ćwiczenie 9. Zasłużony odpoczynek 143
Ćwiczenie 10. Po nitce do końca 144
Blok 4. Reagowanie 145
1. Osłabianie sytuacji zadziornych 145
Ćwiczenie 1. O plotce i kłamstwie 146
Ćwiczenie 2. O wyśmiewaniu się z innych 148
2. Tworzenie koalicji 149
Ćwiczenie 3. Sylwetka dziecka szykanowanego 150
Ćwiczenie 4. Panika w windzie 152
Ćwiczenie 5. Nie jestem sam 153
Ćwiczenie 6. Sesja podsumowująca 160
Bibliografia 161
Załączniki 165