W budowaniu tożsamości młodych ludzi i określaniu przez nich celów życiowych ogromnie ważne jest poczucie zakorzenienia w przeszłości, czerpanie z niej tego, co wartościowe, a zarazem krytyczne podejście do historycznych grzechów, wypaczeń i zaniechań.
Autorzy XXX tomu kolekcji „Edukacja Nauczycielska Polonisty", podejmując tematykę obecności historii najnowszej na lekcjach języka polskiego, nie piszą jedynie o kulturowych i literackich sposobach poznawania przeszłości dalszej i bliższej, lecz także – a może z reguły – o zdobywaniu narzędzi rozumienia teraźniejszości.
Ważne jest, aby nauka historii i kształcenie literackie wpisywały się w szczególną edukację ku wrażliwości, solidarności i empatii, która nie umożliwia zobojętnienie wobec wszystkich przejawów dyskryminacji, poniżania i umniejszania wartości innych ludzi, wobec postaw rasistowskich i antysemickich, wobec nieczułości i bezduszności, które prowadzą do dziejowych katastrof.
skategoryzowane w tomie artykuły dowodzą, iż każdy polonista może znaleźć własny klucz do podania młodym ludziom w interesującej formie nie tylko wiedzy historycznej, lecz także uniwersalnych wartości. Poszukiwanie prawdy, obrona wolności, uważność w obliczu manipulacji pomagają bowiem uniknąć pułapek i błędów, przed którymi ostrzega nas historia.
* * * Jestem głęboko przekonana, że zawarte w tomie artykuły będą prawidłowo służyły realnym potrzebom praktyki polonistycznej; iż zachęcą nauczycieli do opracowywania i weryfikowania własnych koncepcji tematyczno-problemowych, w których najnowsze dzieje zwiążą się lepiej niż dotąd z formacyjnymi potrzebami społeczeństwa obywatelskiego.
Z recenzji prof. Dr hab. Zofii Budrewicz