Część pierwsza. Kluczowe kategorie pojęciowe Życia duchowego Bogdana Nawroczyńskiego i ich recepcja 15
Beata Borówka – Teoria wychowania Bogdana Nawroczyńskiego w perspektywie założeń pedagogiki filozoficznej 17
Andrzej Ryk – Bogdan Nawroczyński twórca pedagogiki kultury 29
Ewa Marynowicz-Hetka – Kultura aktywności duchowej – niektóre części narzędzia analizy 37
Krzysztof Maliszewski – Duch, czyli przewartościowanie celów edukacji. Notki o odzyskiwaniu Nawroczyńskiego dla odzyskania kształcenia 53
Justyna Sztobryn-Bochomulska – „Życie duchowe" – zarzucona kategoria 63
Część druga. Rozmiary życia duchowego 71
Małgorzata Przanowska – Sens „życia duchowego". Pedagogika kultury a hermeneutyka filozoficzna 73
Stanisław Chrobak – Duchowość jako wartość ogarniająca całego człowieka 87
Mariusz Sztaba – „Życie duchowe" w refleksji B. Nawroczyńskiego a rozumienie duchowości w świetle analiz Polskiej Szkoły Filozofii tradycyjnej w kontekście współczesnej percepcji zjawiska duchowości 97
Błażej Kmieciak – Klauzula sumienia jako wyzwanie dla prawa i pedagogiki 127
Część trzecia. Warunki rozwoju duchowego z perspektywy pedagogicznej 141
Izabela Gątarek – W kręgu wartości młodego pokolenia 143
Ewa Kobyłecka – Możliwości duchowego rozwoju człowieka we współczesnym świecie. O potrzebie edukacji aksjologicznej 153
Lidia Marszałek – Dziecko wobec sztuki – duchowe aspekty rozwoju estetycznego 163
Lucyna Telka – „Swoboda i przymus w wychowaniu" – namysł wychowawców w placówce nad koncepcją wychowania 177
Noty o autorach 189