W podręczniku Oblicza epok dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty Młodej Polski, m.in. Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara; poezja Kazimierza Przerwy-Tetmajera (Lubię, kiedy kobieta….; Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)); Stanisław Wyspiański, Wesele; Władysław Stanisław Reymont, Chłopi. W tej części podręcznika znajdują się dodatkowo teksty Dwudziestolecia Międzywojennego – nurt tradycyjny, m.in. Stefan Żeromski, Przedwiośnie; poezja Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (Miłość, Nike, Listy)
Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna o epoce jest ściśle powiązana z umiejętnościami ergonomicznymi, gdyż materiał jest wykonywany głównie metodą pogłębionej analizy i interpretacji tekstu – rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć kluczowych, a także zadania pod tekstami pozwalają na wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in. Argumentowanie, uzasadnianie opinii, dyskusja wokół postawionego problemu) i umożliwiają integrację treści (w lekcjach literacko-kulturowych wyodrębniono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku; zaproponowano polecenia dotyczące tworzenia wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki omówionych tekstów).
By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, na dodatek z kultury popularnej – dostosowanymi równocześnie ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in. Film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art). Wśród takich kontekstów znajdują się też utwory literackie, m.in. Wesele, Stanisława Wyspiańskiego; film Wesele, reż. Wojciecha Smarzowskiego.
Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, zezwalające zebrać i usystematyzować wiedzę oraz blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najważniejsze dane o omówionych lekturach, z powtórzenia ważnych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (sprawdź się). Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie własnego tekstu.
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej)
Tytuł lekcji – zaciekawiający, nawiązujący do omawianego utworu.
Oś czasu wizualizująca czas powstania dzieła.
Tekst odautorski podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wskazane w podstawie programowej, mieści informacje o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma wysokogatunkowa) oraz kontekstach, w jakich należy utwór odczytywać.
części graficzne (tabele, schematy, diagramy) upraszczające zapamiętywanie wiadomości.
Ramki Wiedzieć więcej zawierające uzupełniające dane o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i zwiększają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
Ramki O twórcy – przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku – wprowadzają dodatkowe informacje biograficzne.
Tekst – z numeracją wersów (w przypadku wiersza) i akapitów (w przypadku tekstów nieliterackich), z przypisami.
Konteksty (zdjęcia, reprodukcje, kadry filmowe itp.) wraz z opisami, które wyjaśniają ich powiązania z utworem z epoki, oraz z poleceniami ukierunkowującymi interpretację kontekstu lub stawiającymi problem do dyskusji.
Ramki Pojęcia kluczowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów.
Polecenia w lekcjach literacko-kulturowych, podzielone na części:
- Analiza, Interpretacja – służą pogłębionej lekturze dzieła, uczą analizy i interpretacji całych utworów albo wyznaczonych fragmentów z uzasadnieniem odwołującym się do trafnych kontekstów oraz własnego doświadczenia lekturowego i życiowego;
- Wartości i postawy – sugestia przedyskutowania przez uczniów problemu dotyczącego wartości / postaw i konfliktów wartości / postaw obecnych w utworze, w tym propozycja odniesienia się uczniów do cudzych wypowiedzi czy poglądów na ten temat; sugestia przedyskutowania problemu dotyczącego związku wartości poznawczych, etycznych i estetycznych obecnych w utworze;
- Wypowiedź pisemna – polecenie stworzenia wypowiedzi pisemnej w jednym z gatunków wyodrębnionych w podstawie programowej;
- Zadanie projektowe – fakultatywnie w niektórych lekcjach sugestia własnego, uczniowskiego projektu, odnoszącego się do zainteresowań i osiągnięć uczniów oraz problematyki tekstów omawianych na lekcji.
Ćwiczenia w lekcjach językowych.
Infografiki na rozkładówkach – w niebanalny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale
Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości
- schemat odnoszący się do treści działu, zawierający najważniejsze dane o utworach z epoki (m.in. Autor, data powstania, gatunek, motywy i symbole).
- przypomnienie najważniejszych pojęć z lekcji literacko-kulturowych i lekcji językowych, z odsyłaczem do adekwatnej strony w podręczniku.
- polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, sprawdzające stopień opanowania materiału.
Analiza tekstu nieliterackiego – materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych.
Tworzenie własnego tekstu – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi pisemnej.
Na końcu podręcznika znajdują się:
- Indeks pojęć – pomagający w uporządkowaniu zdobytej wiedzy i zapewniający przyswojenie najważniejszej terminologii;
- Indeks osób
Autorzy: Chemperek Dariusz,Kalbarczyk Adam,Trześniowski Dariusz
EAN: 9788302195549
Głębokość: 13.000000
ISBN: 9788302195549
liczba stron: 340
Oprawa: Miękka
typ: Książki
Rok wydania: 2021
Szerokość: 205
Wydanie: 1
Wydawnictwo: 28284
Wysokość: 260