Aksjologia w państwie, a także prawodawstwie jest jednym z kluczowych determinantów funkcjonowania każdego organizmu społecznego. Począwszy od stworzenia (i przestrzegania) umowy społecznej jaką jest Konstytucja, poprzez ustrój egzekutywy i jej działalność, aż do sądownictwa. Wartości i odwołania do nich emanują z właściwie wszystkich aktów normatywnych, które przecież są działalnością wytwórczą legislatywy. Nie dziwi zatem fakt, że aksjologia ma tak ogromny wpływ na funkcjonowanie całego państwa. Każda instytucja państwowa jest obowiązana działać w granicach i na podstawie prawa (por. Art. 7 Konstytucji RP). Tę zasadę legalizmu jednak należałoby odnieść także do pewnych wartości pozaprawnych. Każdy akt normatywny bowiem oprócz swojego charakteru generalnego i abstrakcyjnego bytuje także w rzeczywistości pozanormatywnej. Emanacją takiego stanu rzeczy bez wątpienia jest chociażby odwoływanie się do klauzul generalnych przez prawodawcę, czy również gradacja norm i zasad prawa oraz sposoby użycia norm kolizyjnych.
Tom I dotyka w swojej materii teorii oraz filozofii aksjologii i prawa, a także zagadnień publiczno-prawnych. W prezentowanej monografii czytelnik znajdzie deliberację na temat genezy występowania aksjologii w prawie, konstytucyjnej eksplikacji wartości, prawa ustrojowego, a także bytowania zagadnień aksjologicznych w prawie publicznym.
Tom I dotyka w swojej materii teorii oraz filozofii aksjologii i prawa, a także zagadnień publiczno-prawnych. W prezentowanej monografii czytelnik znajdzie deliberację na temat genezy występowania aksjologii w prawie, konstytucyjnej eksplikacji wartości, prawa ustrojowego, a także bytowania zagadnień aksjologicznych w prawie publicznym.