W książce przedstawiono budowę i atrybuty pneumatycznego koła jezdnego. Omówiono charakterystyki ogumienia w przeróżnych stanach statycznych i dynamicznych obciążeń z uwzględnieniem stanu nawierzchni. Zamieszczono opisy progresywnych modeli tarcia, poczynając od modelu Coulomba, na którym oparto część modeli złożonych, a skończywszy na modelu Maxwella.
Zaprezentowano także znane modele tarcia (przyczepności) ogumienia samochodowego (LuGre, Wiegnera/Uffelmanna, Pacejki i model z relaksacją sił przyczepności). Omówiono przeróżne modele struktury ogumienia, m.in.
płaski model analityczny, przestrzenny model wieloelementowy, model powłokowy i model FE. W książce znajduje się także opis autorskiego modelu tarcia EXP koła jezdnego napędzanego, opracowanego na podstawie badań doświadczalnych.
szczególnie ciekawa jest ta część pracy, gdzie przeprowadzono analizę dynamiki ruchu pojazdów wyczynowych rodzaju Top Fuel Dragster i przedstawiono teorię rozciągliwego koła jezdnego (pędu bieżnika) opracowaną poprzez Halluma, umożliwiającą zinterpretowanie zjawisk dynamicznych towarzyszących ruszaniu.
Na zakończenie opisano historię koła jezdnego. Książka jest adresowana do studentów i pracowników naukowych zajmujący się zagadnieniami mechaniki pojazdu kołowego, a także pracowników przemysłu motoryzacyjnego.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.