Sakramenty są spektakularnymi spotkaniami z Trójjedynym Bogiem, a Duch Święty w nich czyni nas osobami w Osobie Syna Bożego. Przestrzeń osobowa jest pewnym szyfrem: żeby w kimś drugim odnaleźć samego siebie i poprzez to móc być/trwać przy sobie. Poszczególna osoba rozpoznaje bowiem swoją rzeczywistość w spotkaniu z inną osobą; ona staje się dla niej realnym symbolem, symbolem urzeczywistniającym jej byt i wewnętrzną konstytucję.
To, co urzeka we współczesnej pneumatologii, to delikatne na dodatek podkreślenie, iż dla katolickiej teologii rozmiar Boga wcale nie jest wyobcowany od strapień tej ziemi. Wyznaje ona, iż Bóg w swym Duchu jest obecny w stworzeniu i towarzyszy ludziom w ich potrzebach, gdyż bliskość Boga w sakramentach nie oznacza prostej gloryfikacji, iż wywyższony Pan jest obecny tylko w swojej chwale i swoim majestacie. Ta bliskość Boga jest dalszym trwaniem cierpień śmierci Jezusa Chrystusa aż do skończenia świata. Przemieniony Pan jest obecny w liturgii przez swojego Ducha także jako Współcierpiący.
W niniejszym opracowaniu przedstawiono najważniejsze założenia pneumatologiczno-trynitarnej interpretacji sakramentalnej struktury i egzystencji Kościoła. Ukazano również znaczenie pneumatologii, która od Vaticanum II znacząco wpłynęła na transformację i świeże ukierunkowanie teologii sakramentów.
Przedstawiony projekt jest próbą odpowiedzi na pytanie: Dlaczego trynitarno-osobowa (odnosząca się do komunikatywnego pojęcia osoby) tożsamość Ducha Świętego jest nieodzowna w definiowaniu wydarzenia sakramentalnego?
To, co urzeka we współczesnej pneumatologii, to delikatne na dodatek podkreślenie, iż dla katolickiej teologii rozmiar Boga wcale nie jest wyobcowany od strapień tej ziemi. Wyznaje ona, iż Bóg w swym Duchu jest obecny w stworzeniu i towarzyszy ludziom w ich potrzebach, gdyż bliskość Boga w sakramentach nie oznacza prostej gloryfikacji, iż wywyższony Pan jest obecny tylko w swojej chwale i swoim majestacie. Ta bliskość Boga jest dalszym trwaniem cierpień śmierci Jezusa Chrystusa aż do skończenia świata. Przemieniony Pan jest obecny w liturgii przez swojego Ducha także jako Współcierpiący.
W niniejszym opracowaniu przedstawiono najważniejsze założenia pneumatologiczno-trynitarnej interpretacji sakramentalnej struktury i egzystencji Kościoła. Ukazano również znaczenie pneumatologii, która od Vaticanum II znacząco wpłynęła na transformację i świeże ukierunkowanie teologii sakramentów.
Przedstawiony projekt jest próbą odpowiedzi na pytanie: Dlaczego trynitarno-osobowa (odnosząca się do komunikatywnego pojęcia osoby) tożsamość Ducha Świętego jest nieodzowna w definiowaniu wydarzenia sakramentalnego?
Tytuł Jesteśmy napełnieni Duchem Chrystusa w... Autor Krzysztof Gąsecki Wydawnictwo Bernardinum EAN 9788381270632 ISBN 9788381270632 Kategoria Literatura, Religia liczba stron 156 Format 210x148 mm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa