"Pamiętam, jak strasznie się bałam, kiedy kończyłam przepisywać na maszynie manuskrypt naszego z Jankiem Kałużą pierwszego przekładu Egzorcysty. Minęło prawie czterdzieści lat, a ja pracując dzisiaj nad nową, poszerzoną wersją, bałam się jeszcze bardziej... To jest naprawdę horror wszech czasów!".
- Dagmara Chojnacka, współautorka przekładu
Georgetown w Ameryce, lata 70. XX wieku, dwunastoletnia Regan bawi się spirytystyczną tabliczką ouija. Nawiązuje kontakt z bytem ukazującym się jako Kapitan Howdy. Wkrótce w jej otoczeniu dochodzi do paranormalnych zjawisk, a dziewczynka przejawia objawy opętania. Zaniepokojona drastycznymi zmianami w zachowaniu córki i niewytłumaczalnymi zdarzeniami Chris MacNeil, szanowana gwiazda filmowa, zabiera Regan do lekarza. Ponieważ ani ten, ani kolejni lekarze niczego nie potrafią ustalić, zdesperowana Chris prosi o pomoc znajomego duchownego, przechodzącego poważny kryzys wiary młodego ojca Damiena Karrasa. Ten podejmuje się odprawienia egzorcyzmów. Pomocy udziela mu doświadczony, schorowany ojciec Lankester Merrin, dla którego spotkanie z demonem okazuje się nie być pierwsze. Zaczyna się walka o uwolnienie dziewczynki z dłoni demona…
Na podstawie powieści powstał wielokrotnie nagradzany (pomiędzy innymi dwoma statuetkami Akademii Filmowej) jeden z najszczególniej szokujących obrazów w historii, kultowy dziś film w reżyserii Williama Friedkina.
"Powieść grozy bez czekania, aż wybije północ".
- "The Boston Globe"
"Niewielu czytelników zachowa zimną krew. Egzorcysta ma się tak do innych powieści tego gatunku, jak równanie Einsteina do kolumny cyfr w rachunkach księgowych".
- "New York Times Book Review"
"Ogromnie wciągająca lektura. Trzyma czytelnika jak w imadle godnym Poe'go".
- "Los Angeles Times"
"Cudownie pasjonująca!".
- "Newsweek"
"Absolutnie świetna! Blatty przekonuje, że ta straszna historia mogła zdarzyć się naprawdę".
- "Cleveland Plain Dealer"
"Nie mogłem się oderwać od Egzorcysty do samego świtu. Wstrząsająca historia prowadząca do gwałtownego rozwiązania".
- Cosmopolitan
"Powieść, która czyta się sama. Poe i Mary Shelley pewnie aby przyznali, iż Blatty operuje w ich wieloznacznym stanie zawieszania między światem rzeczywistym i nadprzyrodzonym… Jeży włosy na głowie".
- "Life"
"Niesłabnący stan napięcia".
- "Publishers Weekly"
- Dagmara Chojnacka, współautorka przekładu
Georgetown w Ameryce, lata 70. XX wieku, dwunastoletnia Regan bawi się spirytystyczną tabliczką ouija. Nawiązuje kontakt z bytem ukazującym się jako Kapitan Howdy. Wkrótce w jej otoczeniu dochodzi do paranormalnych zjawisk, a dziewczynka przejawia objawy opętania. Zaniepokojona drastycznymi zmianami w zachowaniu córki i niewytłumaczalnymi zdarzeniami Chris MacNeil, szanowana gwiazda filmowa, zabiera Regan do lekarza. Ponieważ ani ten, ani kolejni lekarze niczego nie potrafią ustalić, zdesperowana Chris prosi o pomoc znajomego duchownego, przechodzącego poważny kryzys wiary młodego ojca Damiena Karrasa. Ten podejmuje się odprawienia egzorcyzmów. Pomocy udziela mu doświadczony, schorowany ojciec Lankester Merrin, dla którego spotkanie z demonem okazuje się nie być pierwsze. Zaczyna się walka o uwolnienie dziewczynki z dłoni demona…
Na podstawie powieści powstał wielokrotnie nagradzany (pomiędzy innymi dwoma statuetkami Akademii Filmowej) jeden z najszczególniej szokujących obrazów w historii, kultowy dziś film w reżyserii Williama Friedkina.
"Powieść grozy bez czekania, aż wybije północ".
- "The Boston Globe"
"Niewielu czytelników zachowa zimną krew. Egzorcysta ma się tak do innych powieści tego gatunku, jak równanie Einsteina do kolumny cyfr w rachunkach księgowych".
- "New York Times Book Review"
"Ogromnie wciągająca lektura. Trzyma czytelnika jak w imadle godnym Poe'go".
- "Los Angeles Times"
"Cudownie pasjonująca!".
- "Newsweek"
"Absolutnie świetna! Blatty przekonuje, że ta straszna historia mogła zdarzyć się naprawdę".
- "Cleveland Plain Dealer"
"Nie mogłem się oderwać od Egzorcysty do samego świtu. Wstrząsająca historia prowadząca do gwałtownego rozwiązania".
- Cosmopolitan
"Powieść, która czyta się sama. Poe i Mary Shelley pewnie aby przyznali, iż Blatty operuje w ich wieloznacznym stanie zawieszania między światem rzeczywistym i nadprzyrodzonym… Jeży włosy na głowie".
- "Life"
"Niesłabnący stan napięcia".
- "Publishers Weekly"