Książka ma służyć cudzoziemcom, którzy pragną lepiej poznać Polskę i jej kulturę dzięki literaturze, a znają język na poziomie co najmniej B.1.2. To podręcznik pomocniczy, więc nauczyciel może wykorzystywać zaproponowane teksty, a także zadania w dowolnym momencie.
Każdy rozdział kończą zadania nakłaniające uczących się, aby dokonywali porównań kulturowych i dzięki czemu lepiej poznali samych siebie i kulturę, z którą się identyfikują, a także tę, którą właśnie poznają.
Tamara Czerkies pracuje na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Katedrze Nauczania Języka Polskiego Jako Obcego i Drugiego. Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała w 2011 roku. W latach 2005/2007 pracowała w Uniwersytecie Trinity College w Dublinie, gdzie prowadziła wykłady z literatury i kultury polskiej i nauczała języka polskiego jako języka obcego.
Od września 2014 roku do sierpnia 2016 pracowała jako profesor goszczony w Hankuk University of Foreign Studies, gdzie prowadziła wykłady i nauczała języka polskiego studentów koreańskich. Jest autorką monografii (2012) "Tekst literacki w nauczaniu języka polskiego jako obcego (z elementami pedagogiki dyskursywnej)", podręcznika do nauczania języka polskiego jako obcego pt.
"Bliżej tekstów", a także artykułów, które publikuje w czasopismach branżowych. Tamara Czerkies jest propagatorką dialogicznego podejścia do nauczania literatury, w którym znaczenia zawarte w tekstach są negocjowane przez czytelników w trakcie lektury oraz podczas rozwiązywania zadań stawianych przez nauczyciela.
To podejście jest z sukcesem realizowane w podręczniku. Czytanie tekstów literackich zaproponowanych przez Autorkę jest sterowane w sposób mądry, przemyślany, w zgodzie z postępowymi zasadami nauczania, a także w poszanowaniu wartości zakorzenionych w rodzimych systemach kulturowych adresatów podręcznika.
Fragment recenzji Prof. Dr hab. Grażyny Zarzyckiej Powyższy opis pochodzi od wydawcy.