Zaradność człowieka w warunkach kryzysu jest istotnie ciekawym przedmiotem badań psychologicznych, ponieważ jest wyrazem zdolności człowieka do przekraczania barier i granic do pokonywania własnych słabości, odkrywania w sobie nieznanych źródeł siły i pomysłowości. To jakby zaradność wyższej próby, ponieważ zachowanie się człowieka jest wystawione na próbę w związku ze wzrostem ryzyka straty pokaźniejszej niż by to miało miejsce w przypadku normalnej.
Lektura szkiców psychologicznych powinna być przydatna do nowych przemyśleń, rozważań, a może także pomysłów badawczych, nie tylko w kręgu psychologów. Jest ona adresowana do odbiorców zatroskanych i zaniepokojonych narastaniem negatywnych zjawisk, które wymagają reakcji nietypowych, twórczych, angażujących zasoby człowieka, z których on sam niejednokrotnie nie zdaje sobie sprawy.
Wstęp
Zofia Ratajczak
1. Kryzys jako źródło motywacji do zachowań przedsiębiorczych
Zofia Ratajczak
2. Informacje medialne o kryzysie gospodarczym a postawa przedsiębiorcza
Dominika Ochnik
3. Koszty psychologiczne doświadczania kryzysu ekonomicznego przez przedsiębiorców
Aleksandra Dembińska
4. Lojalność osób przedsiębiorczych w przypadku zagrożenia
Renata Rosmus
5. Twórczość i przedsiębiorczość jako czynniki skuteczności działania w sytuacjach kryzysowych na przykładzie biografii Marii Skłodowskiej-Curie
Grażyna Mendecka
6. O przedsiębiorczych sposobach radzenia sobie z kryzysami o charakterze ekonomicznym i organizacyjnym
Justyna Dubiel
7. Kryzys wejścia na rynek pracy a przedsiębiorczość studencka
Elżbieta Turska
8. Kreowanie zachowań przedsiębiorczych w warunkach kryzysu ekonomicznego. O prawidłowych rozwiązaniach w projektach europejskich
Marta Stasiła-Sieradzka, Elżbieta Turska
Zakończenie