Królewski kanclerz przyjechał ze stolicy do Mirmiłowa, by rozliczyć poszczególnych mieszkańców z wykonywanej pracy. Zero ulg dla najwyżej postawionych. Żadnych przywilejów. Każdy musi się rozliczyć. Tymczasem zbój Łamignat ma z tym kłopot: jak wyrobić normę rabowania bogaczy i obdarowywania biednych, skoro w okolicy brakuje bogatych? Podobny problem ma książę Mirmił - osiągnięcia w bitwach i potyczkach z wrogim plemieniem Omsów są tak odległe od kwartalnej normy, że trzeba aby nie wypuszczać miecza z rąk przez 24 godziny na dobę.
Woje Mirmiła - Kajko i Kokosz - także nie posiadają szans na próżnowanie. Właśnie wykryli bezecny spisek, którego celem jest obalenie jedynego legalnego księcia ich grodu czyli Mirmiła! Tak inicjuje się jedna z najdłuższych przygód dzielnych wojów, bo obejmująca trzy tomy pełne perypetii i humoru.
Kajko i Kokosz to najpopularniejsza linia komiksowa autorstwa Janusza Christy (1934-2008), a tytułowi bohaterowie należą do grupy najlepiej rozpoznawalnych postaci polskiej popkultury. Proces opowiada o dwóch wojach - dzielnym i rozważnym Kajku oraz żarłocznym i samolubnym Kokoszu, którzy bronią Mirmiłowa przed atakami niecnych Zbójcerzy pod wodzą Hegemona, a także przeżywają całą masę zabawnych przygód.
Komiks powstawał w latach 70. I 80. XX wieku i był jedną z wizytówek czasopisma młodzieżowego „Świat Młodych”. W 2003 roku wydawnictwo Egmont Polska wznowiło kolekcję, a dzięki tej reedycji wszystkie części komiksu ukazały się po raz pierwszy w odcieniu.
Egmont wydał także 3 edycje specjalne komiksu w językach regionalnych: tom pokaźny Turniej w gwarze góralskiej (Ogromniasto gońba), Szkoła latania w gwarze śląskiej (Szkoła furganio) i Na wakacjach po kaszubsku (Na latowisku).
Przygody Kajka i Kokosza doczekały się także adaptacji dla sympatyków gier planszowych (wielki Wyścig) i gier komputerowych (Twierdza Czarnoksiężnika). W 2016 r. Ukazał się pierwszy tom nowych przygód Kajka i Kokosza wytwarzany przez młodych polskich scenarzystów i rysowników komiksowych w hołdzie dla Janusza Christy.