Norwegia, druga połowa X wieku. Dwaj synowie możnych rodów spotykają się w szeregach młodej drużyny. Przygląda im się siostra jednego z nich. W drodze ku dorosłości wszyscy troje przechodzą kolejne szczeble wtajemniczeń. Świat panów i pań. Obok? Razem? Los przepowiedziany u ich poczęcia. Przeznaczenie, któremu rzucają wyzwanie, płynąc na wielką bitwę. Świat mężczyzn ćwiczonych do zabijania. Wojowników przeobrażających się w bitewnym szale w bestie. I dziewczyny, która walczy, aby w braterstwie było miejsce dla siostry.
"Północna Droga", cykl osnuty wokół historii Skandynawii, przesiąknięty nordycką mitologią, przestaje być tylko tytułem, staje się bohaterem opowieści.
Ragnarok. Koniec świata bogów okaże się końcem świata wielu ludzi.
W Trzech młodych pieśniach ruszamy z Panami Północy na wiking. Autorka pozwoliła dojść do głosu młodym: Bjornowi, Ragnarowi i Gudrun. Książka pełna jest opisów walki, męskiej odwagi, krwi i braterstwa, ale, jak zwykle u Cherezińskiej, nie brak także magii, seksu i pierwiastka damskiego. Zastanawiam się, jakiej ofiary zażądała od autorki bogini Freya w zamian za dar tak perfekcyjnej narracji, która przenosi czytelnika prosto w odbierany wszystkimi zmysłami świat.
Lubomir Baker, "Gentleman"
Autorka znowu kpi sobie z naszych czytelniczych i społecznych przyzwyczajeń, zmienia optyki, perspektywy, przebiera się i w każdym przebraniu jednako pociąga. Niewiele, podnieca! Wszystko przez TE momenty, dzięki którym czytelnikowi staje, jak nigdy wcześniej, przed oczami pełnowymiarowy przeciętniewieczny świat. Trzema młodymi pieśniami autorka dopełniła narrację "Północnej Drogi", odpowiedziała na czytelnicze oczekiwania i jednocześnie znowu zaskoczyła. Finał zaiste spełniający. Cherezińska świetnie wie, jak TO robić. I formalnie, i fabularnie. Jednym zdaniem: misterna robota i fantastyczne czytelnicze doznania.
Maciej Duda, krytyk literacki
Cherezińska oswaja przeciętniewiecze. Chyba jako pierwsza od czasów Kraszewskiego dostrzegła powieściowy potencjał początków dynastii piastowskiej. To nad wyraz solidne, europejskie pisarstwo popularne. Takie jak to, które wydało Brata Cadfaela, Filary Ziemi czy Królów przeklętych.
Łukasz Modelski, "Twój fason", autor Dziewczyn wojennych
Jedna opowieść, sześć historii, każda inna. Łapię się na tym, iż czytając "Północną Drogę", zamykam oczy i pod powiekami widzę solidne fiordy i gnane wiatrem chmury. Nie mogę uwierzyć, iż to już koniec procesu! I to jaki koniec! Poczułam się, jakby przyłożył mi... Ragnar, Bjorn, Gudrun i ukryte między słowami pragnienia...
Aleksandra Zaprutko-Janicka, ciekawostkihistoryczne.pl
Elżbieta Cherezińska, autorka powieści piastowskich Gra w kości i Korona śniegu i krwi. Z jednorodną pasją zgłębia skandynawskie i polskie przeciętniewiecze.
Jak sama mówi: "Północna Droga" jest tak napisana, żeby Czytelnik mógł zacząć ją czytać w dowolnym momencie. Nawet od ostatniej części.