Jest to pierwsza książka Israela Kirznera, jaka pokazuje się na polskim rynku, a trzeba wiedzieć, iż w tradycji szkoły austriackiej jest to autor wybitny. Najwybitniejszy żyjący uczeń Ludwiga von Misesa, w dodatku rabin. Tym samym Fijorr Publishing rozpoczyna nowy wątek myśli ekonomicznej, jakim jest przedsiębiorczość.
KONKURENCJA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
znaczna część naszych rozważań obracać się będzie wokół dwóch stanowczych kwestii, koniecznych dla zrozumienia rynku i stanowiących podstawę jego teorii – konkurencji i przedsiębiorczości. Oba terminy są powszechnie użytkowane w mowie potocznej – odnoszą się do spraw ekonomicznych i biznesowych. W całej historii ekonomii niezliczoną liczba stron napisano na każdy z tych tematów, lecz to pierwszy z nich stał się obiektem szczególnego zainteresowania. Aktualnie, we współczesnej teorii ceny, przedsiębiorczość analizowana jest łącznie z teorią dystrybucji (istotnie z teorię zysku), a w pewnym stopniu także razem z teorią produkcji i teorią producenta. Będę utrzymywać, że, pomimo obfitej ilości wnikliwych badań, prawdziwa rola przedsiębiorcy w systemie rynkowym nie jest przedstawiana we właściwym świetle i że przedsiębiorczość nie jest z należnym zachwytm postrzegana jako siła napędowa całego cyklu rynkowego. Będę także dowodzić, że rola przedsiębiorcy w stosunku do konkurencji została prawie w pełni zignorowana.
Konkurencja, jak mówiło wielu autorów, jest terminem używanym w różnorodnych znaczeniach. Przykładowo, ekonomiści pracowali na licznych modelach, z których każdy opisywał tę czy inna formę konkurencji. Jednak to model genialnej konkurencji wciąż jest nieodłączną częścią współczesnej teorii ceny. Pomimo krytyki, której przedmiotem był ten model w ostatnich czterdziestu latach, nadal zajmuje on sam środek sceny, jednocześnie pozytywnej, jak i normatywnej. Rozczarowanie niedomaganiami teorii konkurencji znakomitej dało impuls do stworzenia nowych modelów opisujących przeróżne niedoskonale konkurencyjne struktury rynkowe, lecz modele te nie zdołały pozbawić modelu konkurencji świetnej przodującej roli. Tutaj poddamy rozważaniom każdy z tych modeli. Moje stanowisko jest takie, iż nie tylko model doskonałej konkurencji nie pomaga nam zrozumieć cyklu rynkowego, lecz i że modele niedoskonałej konkurencji, wyprodukowane by go zastąpić, nie są zbytnio pomocne. Utrzymuję, iż teoretycy, którzy opracowali modele niedoskonałej konkurencji nie dostrzegli najmocniejszych wad teorii konkurencji wspaniałej. W konsekwencji nie byli oni w stanie orzec, w którym kierunku powinna zwrócić się rehabilitacja teorii ceny; zamiast tego konstruowali modele cierpiące na te same wady, co model konkurencji wspaniałej.
Jak napisano powyżej, cechą łączącą te wszystkie modele konkurencji, a której poświęcę najwięcej miejsca dalej w pracy, jest zignorowanie roli przedsiębiorcy. Dojdziemy do wniosku, iż do zrozumienia procesu rynkowego niezbędna jest teoria konkurencji, która jest nieodłączna od przedsiębiorczości. Będzie to miało daleko idące konsekwencje dla analizy takich problemów, jak koszty sprzedaży, reklama i monopol. Teoria konkurencji pozwoli nam spojrzeć z nowej „perspektywy" na koszty sprzedaży i ocenić ich rolę w gospodarce rynkowej. Jednocześnie, idąc tropem naszych teorii konkurencji i przedsiębiorczości dojdziemy do zupełnie nieortodoksyjnego wniosków na naturę monopolu na rynku. Fakt, iż przedsiębiorczość może być krokiem w kierunku monopolu wymusza sformułowanie nowej oceny jednocześnie rzekomo zgubnych efektów monopolu, jak i rzekomo prawidłowych efektów przedsiębiorczości. Na tym etapie warto zarysować obraz procesu rynkowego, który ukazałby nasze koncepcje konkurencji i przedsiębiorczości, kontrastując je pokrótce z dominującą teorią rynku. Ten zarys służyć będzie jako przegląd stanowiska, które w pełni zaprezentujemy w dalszych rozdziałach.
(fragment książki)
Tytuł oryginału: Competition and Entrepreneurship
ISBN: 9788389812643
Kod paskowy: 9788389812643
Autorzy: Kirzner Israel
Tłumaczenie: Śledziński Krzysztof
Rok wydania: 2010
Kod wydawcy: 28487
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 232
Oprawa: Twarda
PKWiU: 58.11.1
Format: 15.0x21.0cm
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.406
Język oryginału: angielski
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka
KONKURENCJA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
znaczna część naszych rozważań obracać się będzie wokół dwóch stanowczych kwestii, koniecznych dla zrozumienia rynku i stanowiących podstawę jego teorii – konkurencji i przedsiębiorczości. Oba terminy są powszechnie użytkowane w mowie potocznej – odnoszą się do spraw ekonomicznych i biznesowych. W całej historii ekonomii niezliczoną liczba stron napisano na każdy z tych tematów, lecz to pierwszy z nich stał się obiektem szczególnego zainteresowania. Aktualnie, we współczesnej teorii ceny, przedsiębiorczość analizowana jest łącznie z teorią dystrybucji (istotnie z teorię zysku), a w pewnym stopniu także razem z teorią produkcji i teorią producenta. Będę utrzymywać, że, pomimo obfitej ilości wnikliwych badań, prawdziwa rola przedsiębiorcy w systemie rynkowym nie jest przedstawiana we właściwym świetle i że przedsiębiorczość nie jest z należnym zachwytm postrzegana jako siła napędowa całego cyklu rynkowego. Będę także dowodzić, że rola przedsiębiorcy w stosunku do konkurencji została prawie w pełni zignorowana.
Konkurencja, jak mówiło wielu autorów, jest terminem używanym w różnorodnych znaczeniach. Przykładowo, ekonomiści pracowali na licznych modelach, z których każdy opisywał tę czy inna formę konkurencji. Jednak to model genialnej konkurencji wciąż jest nieodłączną częścią współczesnej teorii ceny. Pomimo krytyki, której przedmiotem był ten model w ostatnich czterdziestu latach, nadal zajmuje on sam środek sceny, jednocześnie pozytywnej, jak i normatywnej. Rozczarowanie niedomaganiami teorii konkurencji znakomitej dało impuls do stworzenia nowych modelów opisujących przeróżne niedoskonale konkurencyjne struktury rynkowe, lecz modele te nie zdołały pozbawić modelu konkurencji świetnej przodującej roli. Tutaj poddamy rozważaniom każdy z tych modeli. Moje stanowisko jest takie, iż nie tylko model doskonałej konkurencji nie pomaga nam zrozumieć cyklu rynkowego, lecz i że modele niedoskonałej konkurencji, wyprodukowane by go zastąpić, nie są zbytnio pomocne. Utrzymuję, iż teoretycy, którzy opracowali modele niedoskonałej konkurencji nie dostrzegli najmocniejszych wad teorii konkurencji wspaniałej. W konsekwencji nie byli oni w stanie orzec, w którym kierunku powinna zwrócić się rehabilitacja teorii ceny; zamiast tego konstruowali modele cierpiące na te same wady, co model konkurencji wspaniałej.
Jak napisano powyżej, cechą łączącą te wszystkie modele konkurencji, a której poświęcę najwięcej miejsca dalej w pracy, jest zignorowanie roli przedsiębiorcy. Dojdziemy do wniosku, iż do zrozumienia procesu rynkowego niezbędna jest teoria konkurencji, która jest nieodłączna od przedsiębiorczości. Będzie to miało daleko idące konsekwencje dla analizy takich problemów, jak koszty sprzedaży, reklama i monopol. Teoria konkurencji pozwoli nam spojrzeć z nowej „perspektywy" na koszty sprzedaży i ocenić ich rolę w gospodarce rynkowej. Jednocześnie, idąc tropem naszych teorii konkurencji i przedsiębiorczości dojdziemy do zupełnie nieortodoksyjnego wniosków na naturę monopolu na rynku. Fakt, iż przedsiębiorczość może być krokiem w kierunku monopolu wymusza sformułowanie nowej oceny jednocześnie rzekomo zgubnych efektów monopolu, jak i rzekomo prawidłowych efektów przedsiębiorczości. Na tym etapie warto zarysować obraz procesu rynkowego, który ukazałby nasze koncepcje konkurencji i przedsiębiorczości, kontrastując je pokrótce z dominującą teorią rynku. Ten zarys służyć będzie jako przegląd stanowiska, które w pełni zaprezentujemy w dalszych rozdziałach.
(fragment książki)
Tytuł oryginału: Competition and Entrepreneurship
ISBN: 9788389812643
Kod paskowy: 9788389812643
Autorzy: Kirzner Israel
Tłumaczenie: Śledziński Krzysztof
Rok wydania: 2010
Kod wydawcy: 28487
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 232
Oprawa: Twarda
PKWiU: 58.11.1
Format: 15.0x21.0cm
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.406
Język oryginału: angielski
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka