Przewodnik dla terapeutów demonstrujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 8-17 lat. Autorzy, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających wydajność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Program terapeutyczny składa się z dwunastu sesji i obejmuje terapię ekspozycji i powstrzymania reakcji dziecka, a także prowadzoną równolegle terapię poznawczo-behawioralną całej rodziny. Interwencje są nastawione na aspekty środowiska rodzinnego kluczowe dla uzyskania pozytywnej i trwałej reakcji na leczenie. Głównym elementem programu terapeutycznego są ergonomiczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik posiada formularze używane poprzez terapeutę, a także przez pacjenta i jego rodziców podczas terapii. Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który mieści informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się podczas terapii oraz wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań domowych, w tym formularze do notowania przebiegu ekspozycji z wykresami do śledzenia zmian poziomu lęku i formularze samoobserwacji do monitorowania obsesji i kompulsji. „Terapia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego dzieci i młodzieży. Podręcznik terapeuty" to nieoceniona pomoc dla każdego psychoterapeuty, dla którego wartością jest prowadzenie terapii o produktywności popartej danymi naukowymi. Jest to kolejny z serii protokołów terapii, które stanowiły podstawę badań nad sprawnością. Mogą, a nawet powinni odnieść się do niego z ufnością zarówno psychoterapeuci początkujący, jak i eksperci. Dla studentów i początkujących terapeutów zawarte w podręczniku informacje użyteczne są wspaniałym wprowadzeniem do terapii poznawczo-behawioralnej, jak dotychczas najskuteczniejszej metody leczenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego. Dla ekspertów podręcznik może stanowić źródło inspiracji, zezwalając zweryfikować wykorzystywane podejście. Sposób, w jaki opisane są kolejne kroki innowacyjnania, pozwala na wierne odtworzenie metody, co jest podstawą uzyskania pozytywnych efektów terapii, zbliżonych do sprawności, jaką wykazali autorzy podręcznika i badań na nim opartych oraz na jaką wskazują metaanalizy badań. Dr n. Med. Agnieszka Popiel psychiatra, psychoterapeuta i superwizor PTTPB, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
- Autorzy: Piacentini John, Langley Audra, Roblek Tami
- Format: 16.5x23.5cm
- ISBN: 9788374899567
- pojemność: 167
- Oprawa: Miękka
- Rok wydania: 2022
- Wydawca: GWP