Tytuł Kontekst społeczny w późnym dzieciństwie a rola ucznia Autor Sylwia Seul Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-348-4 Rok wydania 2009 Kraków Wydanie 1 ilość stron 244 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział 1. Unikalne cechy rozwojowe dziecka w późnym dzieciństwie 11
1.1. Emocje 12
1.2. Obraz siebie 17
1.3. Aktywność a procesy poznawcze 21
Rozdział 2. Kontekst społeczny a rozwój dziecka 27
2.1. Dorosły wspomagający rozwój 27
2.1.1. Epizody wspólnego zaangażowania 30
2.1.2. Sprzężenie zwrotne 31
2.1.2.1. Mobilizacja 32
2.1.2.2. Krytyka 33
2.1.3. Wsparcie 36
2.1.4. Podsumowanie 37
2.2. Kontakty w rodzinie a rozwój ucznia 39
2.3. Kontakty z nauczycielem a rozwój ucznia 42
2.3.1. Poznawanie ucznia 43
2.3.2. Interakcja z uczniem 46
2.3.3. Podsumowanie 53
2.4. Kontakty w grupie rówieśniczej a rozwój ucznia 54
2.4.1. Podsumowanie 58
Rozdział 3. Świeże zadania w późnym dzieciństwie 59
3.1. Dziecko wobec nowych zadań 59
3.2. Zmiana w obrazie siebie i świata 65
3.3. Zadanie zwiastunem nowej jakości rozwojowej 69
3.4. Podsumowanie 75
Rozdział 4. Kontekst społeczny a rola ucznia. Wprowadzenie do badań 77
4.1. Problem i hipotezy 82
4.1.1. Problem 82
4.1.2. Hipotezy 83
4.2. Metoda 87
4.2.1. Zmienne i ich operacjonalizacja 87
4.2.1.1. Pomiar zmiennej zależnej 87
4.2.1.2. Pomiar zmiennych niezależnych 89
4.2.1.3. Charakterystyka przygotowanych narzędzi 90
4.2.2. Wybór osób badanych 92
4.2.3. Plan i przebieg badania 93
4.2.4. Model analizy statystycznej informacji 95
Rozdział 5. Kontekst społeczny i właściwości podmiotowe dziecka a rola ucznia. Wyniki 97
5.1. Hipoteza główna: modyfikacje kontekstu i zachowań ucznia 97
5.1.1. Analiza przyczyn 100
5.2. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia 102
5.2.1. Udział inteligencji i lęku dziecka w kształtowaniu obrazu siebie 103
5.2.2. Udział inteligencji i lęku w ekspresji emocji w szkole 105
5.2.3. Udział inteligencji i lęku w powstaniu obrazu szkoły 107
5.2.4. Udział inteligencji i lęku w poszukiwaniu wsparcia 111
5.2.5. Udział inteligencji i lęku w podejmowanych formach aktywności ucznia 113
5.2.6. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia – podsumowanie 115
5.3. Udział kontekstu rodzinnego w pełnieniu roli ucznia 122
5.3.1. Postawa rodziców wobec dziecka 122
5.3.1.1. Związek postawy rodziców z kształtowaniem obrazu siebie 122
5.3.1.2. Związek postawy rodziców z ekspresją emocji w szkole 124
5.3.1.3. Związek postawy rodziców z powstawaniem obrazu szkoły 127
5.3.1.4. Związek postawy rodziców z poszukiwaniem wsparcia 130
5.3.1.5. Związek postawy rodziców z aktywnością dziecka 132
5.3.1.6. Postawy rodziców a rola ucznia – podsumowanie 134
5.3.2. Reakcje rodziców na trudności dziecka 138
5.3.2.1. Związek reakcji rodziców z kształtowaniem poprzez dziecko obrazu siebie 138
5.3.2.2. Związek reakcji rodziców z ekspresją emocji dziecka w szkole 141
5.3.2.3. Związek reakcji rodziców z powstawaniem u dziecka obrazu szkoły 144
5.3.2.4. Związek reakcji rodziców z poszukiwaniem wsparcia poprzez dziecko 147
5.3.2.5. Związek między reakcjami rodziców a aktywnością dziecka 149
5.3.2.6. Reakcje rodziców na trudności dziecka – podsumowanie 152
5.4. Udział kontekstu szkolnego w pełnieniu roli ucznia 156
5.4.1. Spostrzeganie ucznia w interakcji 156
5.4.1.1. Związek spostrzegania nauczyciela z obrazem siebie ucznia 156
5.4.1.2. Związek spostrzegania nauczyciela z ekspresją emocji 159
5.4.1.3. Związek spostrzegania ucznia z obrazem szkoły 162
5.4.1.4. Związek spostrzegania nauczyciela z poszukiwaniem wsparcia 165
5.4.1.5. Związek spostrzegania nauczyciela z aktywnością ucznia 167
5.4.1.6. Spostrzeganie nauczyciela a pełnienie roli ucznia – podsumowanie 170
5.4.2. Zachowania nauczyciela w trakcie lekcji 173
5.4.2.1. Związek zachowania nauczyciela z obrazem siebie ucznia 174
5.4.2.2. Związek zachowania nauczyciela z ekspresją emocji ucznia 176
5.4.2.3. Związek zachowania nauczyciela z tworzeniem przez ucznia obrazu szkoły 179
5.4.2.4. Związek zachowania nauczyciela z poszukiwaniem przez ucznia wsparcia 182
5.4.2.5. Związek zachowani
Rozdział 1. Unikalne cechy rozwojowe dziecka w późnym dzieciństwie 11
1.1. Emocje 12
1.2. Obraz siebie 17
1.3. Aktywność a procesy poznawcze 21
Rozdział 2. Kontekst społeczny a rozwój dziecka 27
2.1. Dorosły wspomagający rozwój 27
2.1.1. Epizody wspólnego zaangażowania 30
2.1.2. Sprzężenie zwrotne 31
2.1.2.1. Mobilizacja 32
2.1.2.2. Krytyka 33
2.1.3. Wsparcie 36
2.1.4. Podsumowanie 37
2.2. Kontakty w rodzinie a rozwój ucznia 39
2.3. Kontakty z nauczycielem a rozwój ucznia 42
2.3.1. Poznawanie ucznia 43
2.3.2. Interakcja z uczniem 46
2.3.3. Podsumowanie 53
2.4. Kontakty w grupie rówieśniczej a rozwój ucznia 54
2.4.1. Podsumowanie 58
Rozdział 3. Świeże zadania w późnym dzieciństwie 59
3.1. Dziecko wobec nowych zadań 59
3.2. Zmiana w obrazie siebie i świata 65
3.3. Zadanie zwiastunem nowej jakości rozwojowej 69
3.4. Podsumowanie 75
Rozdział 4. Kontekst społeczny a rola ucznia. Wprowadzenie do badań 77
4.1. Problem i hipotezy 82
4.1.1. Problem 82
4.1.2. Hipotezy 83
4.2. Metoda 87
4.2.1. Zmienne i ich operacjonalizacja 87
4.2.1.1. Pomiar zmiennej zależnej 87
4.2.1.2. Pomiar zmiennych niezależnych 89
4.2.1.3. Charakterystyka przygotowanych narzędzi 90
4.2.2. Wybór osób badanych 92
4.2.3. Plan i przebieg badania 93
4.2.4. Model analizy statystycznej informacji 95
Rozdział 5. Kontekst społeczny i właściwości podmiotowe dziecka a rola ucznia. Wyniki 97
5.1. Hipoteza główna: modyfikacje kontekstu i zachowań ucznia 97
5.1.1. Analiza przyczyn 100
5.2. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia 102
5.2.1. Udział inteligencji i lęku dziecka w kształtowaniu obrazu siebie 103
5.2.2. Udział inteligencji i lęku w ekspresji emocji w szkole 105
5.2.3. Udział inteligencji i lęku w powstaniu obrazu szkoły 107
5.2.4. Udział inteligencji i lęku w poszukiwaniu wsparcia 111
5.2.5. Udział inteligencji i lęku w podejmowanych formach aktywności ucznia 113
5.2.6. Udział inteligencji i lęku w pełnieniu roli ucznia – podsumowanie 115
5.3. Udział kontekstu rodzinnego w pełnieniu roli ucznia 122
5.3.1. Postawa rodziców wobec dziecka 122
5.3.1.1. Związek postawy rodziców z kształtowaniem obrazu siebie 122
5.3.1.2. Związek postawy rodziców z ekspresją emocji w szkole 124
5.3.1.3. Związek postawy rodziców z powstawaniem obrazu szkoły 127
5.3.1.4. Związek postawy rodziców z poszukiwaniem wsparcia 130
5.3.1.5. Związek postawy rodziców z aktywnością dziecka 132
5.3.1.6. Postawy rodziców a rola ucznia – podsumowanie 134
5.3.2. Reakcje rodziców na trudności dziecka 138
5.3.2.1. Związek reakcji rodziców z kształtowaniem poprzez dziecko obrazu siebie 138
5.3.2.2. Związek reakcji rodziców z ekspresją emocji dziecka w szkole 141
5.3.2.3. Związek reakcji rodziców z powstawaniem u dziecka obrazu szkoły 144
5.3.2.4. Związek reakcji rodziców z poszukiwaniem wsparcia poprzez dziecko 147
5.3.2.5. Związek między reakcjami rodziców a aktywnością dziecka 149
5.3.2.6. Reakcje rodziców na trudności dziecka – podsumowanie 152
5.4. Udział kontekstu szkolnego w pełnieniu roli ucznia 156
5.4.1. Spostrzeganie ucznia w interakcji 156
5.4.1.1. Związek spostrzegania nauczyciela z obrazem siebie ucznia 156
5.4.1.2. Związek spostrzegania nauczyciela z ekspresją emocji 159
5.4.1.3. Związek spostrzegania ucznia z obrazem szkoły 162
5.4.1.4. Związek spostrzegania nauczyciela z poszukiwaniem wsparcia 165
5.4.1.5. Związek spostrzegania nauczyciela z aktywnością ucznia 167
5.4.1.6. Spostrzeganie nauczyciela a pełnienie roli ucznia – podsumowanie 170
5.4.2. Zachowania nauczyciela w trakcie lekcji 173
5.4.2.1. Związek zachowania nauczyciela z obrazem siebie ucznia 174
5.4.2.2. Związek zachowania nauczyciela z ekspresją emocji ucznia 176
5.4.2.3. Związek zachowania nauczyciela z tworzeniem przez ucznia obrazu szkoły 179
5.4.2.4. Związek zachowania nauczyciela z poszukiwaniem przez ucznia wsparcia 182
5.4.2.5. Związek zachowani