Nominowana do Nagrody Bookera powieść kanadyjskiej pisarki, której talent zachwycił samą Alice Munro. Ojciec opuścił nas dwukrotnie w ciągu jednego roku. Po raz pierwszy, żeby zakończyć swoje małżeństwo, i po raz drugi, gdy odebrał sobie życie.
Przyczyny rodzinnej tragedii, która stała się udziałem Marie Jiang, sięgają głęboko w przeszłość, a o ich odkryciu zadecyduje przypadek. Marie, nauczycielka matematyki w Vancouver, pochodzi z rodziny chińskich emigrantów.
dużo faktów z życia swoich bliskich pozna jednak dopiero dzięki obcej osobie - studentce z Pekinu, która uciekła do Kanady po masakrze na placu Tiananmen. Dowie się między innymi, iż ojciec był studentem konserwatorium w Szanghaju.
Dlaczego nigdy jej o tym nie opowiedział$443 Dlaczego w ich domu nie było fortepianu, na którym ponoć grał po mistrzowsku$444 Rodzinna historia, którą Marie powoli składa z okruchów wspomnień i świadectw zróżnicowanych osób, okazuje się być kłębkiem trudnych relacji uczuciowych i wielu dramatów, rozgrywających się w cieniu, lecz i w bezpośrednim następstwie, totalitarnej polityki Mao Zedonga.
Epicka i liryczna, zbudowana kunsztownie niczym sonaty Bacha, które pobrzmiewają na wielu jej stronach, melancholijna i pełna humoru oraz ciepła powieść Madeleine Thien jest uważana za jedno z najważniejszych wydarzeń 2016 roku.
W tej powieści Madeleine Thien zabiera czytelnika do Chin ukazanych z punktu widzenia dwóch utalentowanych muzycznie rodzin i dwóch nierozerwalnie splecionych pokoleń - ludzi, którzy przetrwali rewolucję kulturalną Mao Zedonga oraz ich dzieci, które w 1989 roku protestowały na placu Tiananmen, wytwarzając jeden z najważniejszych ruchów politycznych ubiegłego wieku.
Posługując się wyrazistym, subtelnym i dowcipnym stylem, w narracji pełnej moralnej złożoności Thien zdołała stworzyć postaci, które ożywają na kartach powieści, jednocześnie twarde i uparte, marzycielskie i kruche, mądre i lekkomyślne.
Opowieść początkuje się w Vancouver w roku 1990, kiedy dziesięcioletnia Marie i jej matka przyjmują pod swój dach gościa - młodą kobietę imieniem Ai-ming, która uciekła z Chin po masakrze na placu Tiananmen.
Zaprzyjaźniwszy się z Marie, Ai-ming wtajemnicza ją stopniowo w losy swoich bliskich, od zatłoczonych herbaciarni dawnych dni, gdy Mao Zedong dochodził do władzy, poprzez Szanghajskie Konserwatorium Muzyczne lat sześćdziesiątych aż po demonstracje roku osiemdziesiątego dziewiątego.
rewelacyjna i przejmująca proza Thien pozwala zatracić się w dramatycznych losach trojga muzyków zmagających się z codziennością tamtych czasów: nieśmiałego, choć nadzwyczajnego kompozytora Wróbla, utalentowanej skrzypaczki Zhuli i ambitnego pianisty Kaia.
Ta trójka stara się pozostać wierna sobie nawzajem i muzyce, która ich definiuje, lecz niepowstrzymana fala rewolucji kulturalnej zmusza bohaterów powieści do zredefiniowania własnego życia i więzi z ukochanymi, co niejednokrotnie niesie za sobą nieoczekiwane, dalekosiężne konsekwencje.
Nie mówcie, że nie mamy niczego to porywająca wizja potęgi i traumy rewolucji politycznej, a zarazem nieszablonowa opowieść o dwóch żywotnych rodzinach, pochwyconych przez rwący nurt historii. Jej lektura budzi pytania równocześnie osobiste, jak i uniwersalne: czy da się formułować myśli, kochać, przekazywać dalej swoją przeszłość i tworzyć sztukę, będąc zmuszonym do ukrywania własnego ja$445 Jestem zaskoczona klarownością jej stylu, łatwością, z jaką pisze, i swojego typu emocjonalną czystością.
Alice Munro Madeleine Thien to poważna i utalentowana pisarska. Ze współczuciem i skrupulatną precyzją opisuje życie zwykłych ludzi kształtowane przez doskonałe polityczne wydarzenia. Podobnie jak atrakcyjny i złożony utwór muzyczny narracja w tej powieści odkrywa z wolna kolejne warstwy, powracając co chwilę do centralnych motywów rodziny, pamięci i utraty.
Ma Jian Jest to poruszające i niezwykłe wyobrażenie XX-wiecznej tragedii chińskiego narodu i zasługuje na to, by przypieczętować rangę Thien jako ważnej i przykuwającej uwagę autorki.,,The Guardian" Elegijna i wielowymiarowa...
Ta powieść to rasowy,,page-turner", literacka kondensacja XX-wiecznej historii Chin.,,The Sun Times" Nie będzie przesadą stwierdzenie, że lektura tej książki nasuwa silne skojarzenia z wielką rosyjską klasyką: Dostojewskim, Pasternakiem i Sołżenicynem...
Sztuka opowiadania na mistrzowskim poziomie.