Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu - wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najistotniej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje i ruch, co z kolei,,uruchomia" wyobraźnię, pozwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery.
Zakładki obrazowe (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, aby wybrane litery (obszerne i niewielkie o podobnym obrazie graficznym, a także litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach typowych danej litery i jej odmienności od innych.
Uzmysłowi to dziecku, że dana litera jest jedyna w swym typu. W celu podniesienia sprawności i przyjemność zapamiętywania -,,zakładki obrazowe" należy wesprzeć metodą,,żywych" opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i posiadają być zapamiętane.,,Ożywienie" liter służy zapisaniu ich w umyśle.
Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów generuje możliwość,,ozdabiania" danej litery w taki sposób, aby jej kształt i właściwości typowe zachowały się w pamięci dziecka ze względu na niebanalną,,prezentację".
Przykładem może być wierszyk,,ożywiający" literę a: znaczne A to drabina, po której aligator Al się wspina. W łapce śladowy talerzyk trzyma i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina. Talerzyk z łyżeczką, nieduże a przypomina.
Gdyby nie ta łyżeczka, to ciastko nie zjedzone, na Ala byłoby obrażone. Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich,,kształtopodobne" odpowiedniki na odwrocie kartki oraz bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą literki, a także sam ich autor czyli dziecko.
Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z zastosowaniem mnemotechnik przeznaczone są dla wszystkich dzieci zaczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności charakteryzującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej.
Mnemoliterki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu (,,pod okiem" osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.