Autor rozprawia się ze wszystkimi niejasnymi opisami i pogmatwanymi sposobami myślenia leżącymi u podstaw zbyt wielu strategii, proponując w zamian prostą metodę opracowania i wdrożenia produktywnej i nastawionej na działanie strategii, która sprawdzi się w dzisiejszym świecie.
Dobra strategia – zła strategia to mocna i spójna reakcja na przeszkody, które stoją na drodze postępu – a także sposób ich pokonania. Polega ona na użytkowaniu i zastosowaniu władzy tam, gdzie może ona przynieść największy skutek.
Dotyczy to tak rozmaitych wyzwań, jak: wysłanie człowieka na Księżyc, prowadzenie wojny, wypuszczenie na rynek nowego towaru, reagowanie na zmieniającą się sytuację rynkową, otwarcie szkoły społecznej, zainicjowanie programu rządowego.
Bez względu na skalę przedsięwzięcia podstawą sukcesu jest dobrze opracowana strategia. Dziewięć źródeł władzy według Rumelta – począwszy od użycia wpływów w celu sprawnej koncentracji na wzroście – to bezprecedensowe, a jednocześnie istotnie pragmatyczne narzędzia, które można użyć w pracy już od najbliższego poniedziałkowego poranka.
Zaskakuje fakt, że dobra strategia jest nieraz rzeczą absolutnie nieprzewidzianą, gdyż większość organizacji po prostu jej nie ma. Utrzymując taki stan rzeczy, wywołują one, iż co roku omija je niemało szans na rozwój i rozszerzenie zysków.
Rumelt uważa, że centralnym punktem korzystnej strategii jest wgląd – w prawdziwą naturę sytuacji, w ukrytą w niej potęgę i w odpowiednią reakcję. Prezentuje też, w jaki sposób tę sztukę przenikliwego wglądu można doskonalić i kształtować.
"Kluczowym wyzwaniem każdej producenta albo organizacji jest stworzenie strategii, a także jej implementacja. Dlatego liderzy powinni posiadać jasny wzór, co jest prawidłową, a co złą strategią. Istotą korzystnej strategii według Richarda Rumelta jest głębokie zrozumienie sytuacji marki, aby zdiagnozować jedno, dwa kluczowe wyzwania stojące przed firmą.
Następnie trzeba stworzyć ogólną koncepcję, która ma sobie poradzić ze zdiagnozowanymi wyzwaniami, a następnie opracować całościowy projekt, który trzeba będzie zaimplementować. W większości przypadków wytworzone są złe strategie.
Zła strategia polega na myleniu celów ze strategią, wykorzystywaniu pojęć, które są tylko biciem piany, i niediagnozowaniu stanowczego wyzwania stojącego przed firmą. Uniwersalność metodologii Richarda Rumelta, zilustrowana dużą liczbą przykładów obu typów strategii, jej przezroczystość i mądrość powodują u uczestników naszych szkoleń strategicznych zdumienie." Krzysztof Kamionka, discoverstrategy.pl "Bogato zilustrowana przykładami I przekonująca argumentami (…) ksiażka dla każdego lidera, który musi myśleć i działać strategicznie." Michael Useem Powyższy opis pochodzi od wydawcy.