W świecie nieustających zmian i rewolucyjnych wyzwań potrzeba firm śmiałych i niepodatnych na przeciwności losu.
Niestety większość organizacji jest przeciążona z powodu biurokracji, a przez to działa powoli i zbyt ostrożnie. W czasach wielkiego zamętu struktury oparte na modelu odgórnego zarządzania i licznych regułach okazują się bardziej szkodzić niżeli pomagać. Tłamszą kreatywność, tłumią postępowość. A dziś potrzeba organizacji śmiałych, przedsiębiorczych i nadążających za zmianami. Dlatego powstała ta książka.
Jak procedury i hierarchię zastąpić czymś ulepszonym.
W Humanokracji Gary Hamel i Michele Zanini wyróżniają siedem podstawowych zasad marki skupionej na człowieku i dzielą się z czytelnikiem dokładnymi wskazówkami dotyczącymi tworzenia organizacji postbiurokratycznej. Przedstawiają nowy model zarządzania, który uwalnia drzemiące w ludziach pokłady kreatywności i zachęca wszelkich do myślenia i progresywnania jak właściciel marki. Kreślą szczegółowy plan jak stworzyć organizację jednocześnie dużą i szybką, jednocześnie zdyscyplinowaną i samorządną, równocześnie wydajną i przedsiębiorczą w swej naturze, równocześnie rozważną i śmiałą.
Rebelianci odnoszący sukcesy biznesowe.
By nie pozostać gołosłownymi, Hamel i Zanini przywołują przykłady najróżniejszych firm, które zgodnie z zasadami humanokracji spłaszczyły swą strukturę, zaufały pracownikom i umożliwiły im podejmowanie decyzji biznesowych, dzięki czemu odniosły sukces na konkurencyjnych rynkach.Są to takie organizacje jak m.in.: Buurtzorg, Nucor, Haier, Svenska Handelsbanken, Southwest Airlines, 3M czy Michelin. Stosując ten alternatywny model zarządzania, w którym ludzie nie są tylko „zasobami" stosowanymi do realizacji czyichś założeń, ale zaangażowanymi twórcami rozwiązań, stworzyli firmy zwinne, które błyskawicznie podejmują decyzje i prosto tworzą innowacje.
Nowa organizacja, w której na pierwszym miejscu jest człowiek.
Niniejsza książka to lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce stwarzać organizacje zdolne wyprzedzać zmiany – dla każdego, kto dąży do tego, aby zapewnić wszystkim członkom zespołu możliwość zdobywania wiedzy, rozwijania się i wnoszenia własnego wkładu. To gotowy przewodnik dla menedżerów marzących o tym, żeby każdy pracownik stał się mikro przedsiębiorcą odpowiedzialnym za firmę, w której pracuje. Dla liderów pragnących obalać przestarzałe systemy zarządzania i wycofywać niepraktyczne procesy.
Humanokracja podpowiada, jak zainicjować ruch, którego nie da się zatrzymać i który doprowadzi do powstania marki gotowej na przyszłość i otwartej na człowieka.
***
To jest nowy model zarządzania, którego szukamy od dziesięcioleci. Hamel i Zanini w końcu go znaleźli!
– JIM WHITEHURST, były przewodniczący rady dyrektorów IBM
Trudno sobie wyobrazić lepszy poradnik rozmontowywania biurokracji i tworzenia miejsc pracy, które w pełni wykorzystywałyby potencjał zajmujących je ludzi.
– ADAM GRANT, autor książek Buntownicy, a także Leniwy umysł, gospodarz podcastu WorkLife
Humanokracja to plan działania, za pomocą którego można uwolnić potencjał kreatywności i energię tkwiącą w organizacjach, a równocześnie zapewnić im zdolność do trwania nawet w obliczu przeciwności losu. Plan ten zakłada wykorzystanie niesamowitego atutu, który posiada każda marka – czyli ludzi.
– GEN. STANLEY MCCHRYSTAL, emerytowany wojskowy Armii Stanów Zjednoczonych, autor Team of Teams, bestsellera „New York Times"
Humanokracja to najważniejsza książka o zarządzaniu, jaką czytałam w ostatnich latach. To uszczegółowione i przekonujące opracowanie, oparte na rozległych badaniach i danych naukowych, z którego wynika, że biurokracja rodzi dla naszego społeczeństwa ogromne koszty. Hamel i Zanini trafnie argumentują, dlaczego tak być nie musi, a swoje rozważania uzupełniają o poręczne wskazówki dotyczące tworzenia naprawdę skutecznych organizacji.
–AMY EDMONDSON, profesor Harvard Business School; autorka książki producent bez strachu
Humanokracja namawia do zastąpienia drogi służbowej zaufaniem i radykalną przejrzystością. Wyjaśnia, jak odblokować bezprecedensową innowacyjność i uwolnić wartość tkwiącą w każdym człowieku.
– MARC BENIOFF, prezes i dyrektor generalny Salesforce
Jeśli marka ma być wytrzymała na zmieniające się warunki, wszyscy muszą myśleć i nowoczesnać tak, jakby należała do nich. Humanokracjato zbiór rad zezwalających dodać organizacji ducha przedsiębiorczości.
– TONY HSIEH, dyrektor generalny, Zappos, autor bestsellerowego Dawaj innym szczęście