Upadku można uniknąć. Upadek można przewidzieć. Upadkowi można zapobiec. Obserwując ponury krajobraz usiany zgliszczami niegdyś sporych, a dziś upadłych przedsiębiorstw Jim Collins inicjuje się zastanawiać: Jak to się dzieje, iż giganci upadają? Czy upadek można przewidzieć i czy można go uniknąć? Jak nisko musi upaść firma, żeby znaleźć się na drodze prowadzącej nieuchronnie do katastrofy? W jaki sposób może zmienić kurs, na którym się znajduje? W książce „Jak upadają giganci” Collins szuka odpowiedzi na te pytania, dając przywódcom firm opartą na solidnych podstawach nadzieję, iż mogą się nauczyć uniemożliwiać upadkom i odwracać niekorzystny bieg zdarzeń.
W czasie projektu badawczego wykonywanego poprzez cztery lata Collins odkrył pięć etapów zbliżania się do upadku: Etap pierwszy: Pycha będąca wynikiem sukcesu. Etap drugi: Chaotyczne sięganie po więcej.
Etap trzeci: Negowanie ryzyka i zagrożenia. Etap czwarty: Rozpaczliwe szukanie ratunku. Etap piąty: Odejście w niebyt albo nieistotność. Dzięki zrozumieniu poszczególnych etapów liderzy firm mogą znacznie ograniczyć ryzyko upadku na samo dno.
Wybitne producenta potrafią się podnieść choćby po najdotkliwszym upadku. Każda instytucja bez względu na jej wielkość jest narażona na upadek. W przyrodzie nie ma żadnego prawa mówiącego o tym, iż najsilniejsi będą tkwili na szczycie w nieskończoność.
Każdy może upaść i nieuchronnie do tego dojdzie. Z badań prowadzonych przez Collinsa wynika jednak, że niektóre producenta nawet po osiągnięciu etapu czwartego potrafią się odrodzić, a w pewnych przypadkach stać się nawet silniejsze aniżeli przedtem.
Okazuje się, że upadek jest w pokaźnej mierze krzywdą, którą marki same sobie wyrządzają, a klucz do odrodzenia znajduje się w naszych rękach. Nie jesteśmy zakładnikami okoliczności, historii ani nawet dotkliwych porażek poniesionych w drodze na szczyt.
Nadzieja nie gaśnie, tak długo, jak ostatecznie nie wypadniemy z gry. Giganci upadają, lecz też nieraz udaje im się powstać z kolan. *** Jim Collins jest badaczem przedsiębiorstw – dużych, dobrych, słabych i upadłych – jednocześnie tych dopiero zaczynających działalność, jak i tych chlubiących się stupięćdziesięcioletnią tradycją.
Jest autorem bestsellera „Od korzystnego do dużego” oraz współautorem „Wizjonerskich organizacji”. Naucza przywódców z sektora korporacyjnego i społecznego. O jego dokonaniach pisano w „Fortune”, „BusinessWeek”, „The Economist”, „USA Today” i „Harvard Business Review”.
Tytuł Jak upadają giganci i dlaczego niektóre marki nigdy się nie poddają Autor Jim Collins Tłumacz Michał Lipa Wydawnictwo MT Biznes EAN 9788380876361 ISBN 9788380876361 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Ekonomia liczba stron 224 Format 15.8x23.3x1.5 cm Rok wydania 2018 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.436 kg