Richard Rumelt, światowy autorytet w dziedzinie strategii i zarządzania, autor bestsellera Dobra strategia – zła strategia, prezentuje, jak rozpoznać kluczowe wyzwania i stworzyć dynamiczną i spójną strategię.
Powszechne błędy
Liczne badania pokazują, iż liderzy często nie rozumieją, czym właściwie jest strategia ani jak ją wytwarzać, mylą również z nią cele finansowe („wzrost o 15% rocznie") i cele aspiracyjne („będziemy produkować wiodące na rynku produkty"). Z pomocą przychodzi Richard Rumelt i jego najnowsza książka, która radykalnie zmienia sposób, w jaki liderzy myślą i wykonują najważniejszą część swojej pracy: tworzenie strategii.
Sedno sprawy
poprzez barwne historie – o tym, jak Elon Musk skupił się na pewnym aspekcie, który napędził sukces SpaceX, czy jak amerykańska armia poradziła sobie ze słabościami swojej strategii bojowej – Rumelt demonstruje zupełnie nową koncepcję zezwalającą znaleźć sedno strategii, czyli stanowczy problem, który trzeba rozwiązać. Ukazuje też, co się dzieje z firmami, które wpadają w inercję i nie są w stanie zmienić swojego kierunku. Udowadnia, iż taki tok myślenia potrafił zgubić choćby największych, takich jak Nokia czy General Motors.
Esencja umiejętności strategicznych
Według koncepcji strategii Rumelta liderzy powinni z zasady określić sedno kluczowych wyzwań, przed którymi stoją, czyli problemy zagrażające przyszłemu rozwojowi i sukcesowi – choć ich kształt może być nieprzystępny do uchwycenia – a następnie podjąć spójne i zdecydowane działania. Znalezienie sedna staje się podstawową umiejętnością stratega zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie dają się łatwo rozwiązać, a na firmę oddziałują siły, które trudno zdefiniować.
Strategia to ciągła podróż
Tworzenie strategii trwa nieprzerwanie, jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym wydarzeniem. Liderzy, którzy są strategami, powinni być stale wyczuleni na prędko zmieniające się wyzwania biznesowe, gospodarcze i instytucjonalne, zagrażające przyszłemu sukcesowi, podstawowym wartościom, a choćby istnieniu organizacji. Dlatego, jak pisze Rumelt, muszą kreować dynamiczne strategie, które pomagają poradzić sobie z krytycznymi wyzwaniami, nie pozwalają utracić zasobów, wykorzystują pojawiające się szanse i dopasowują firmę do wymagań zmieniającej się rzeczywistości.
***
„Sedno strategii to prawdziwy strzał w dziesiątkę. Jest to książka, którą będę uparcie polecał moim ludziom, bo to najlepszy sposób na uczynienie z nich strategów".
— Simon Galbraith, dyrektor generalny i współzałożyciel Redgate
„Sedno strategii wyjaśnia, dlaczego Rumelt jest uznawany za światowy autorytet w dziedzinie strategii. Istotnie przyjemna w lekturze książka stanowi przewodnik po najtrudniejszych zagadnieniach i przedstawia, jak utorować sobie drogę do sukcesu choćby wbrew najtrudniejszym wyzwaniom".
— Andy D. Bryant, prezes zarządu Intel Corporation (2012–2020)
„Przekonująca i poręczna. Wnikliwa i nieuciekająca od skomplikowanych tematów rozmowa o rzeczywistych wyzwaniach stojących przed firmami, a także kreatywności niezbędnej do znalezienia rewolucyjnych rozwiązań".
— Rebecca Henderson, Harvard University, autorka książki Reimagining Capitalism in a World on Fire
„wspaniała książka. Rumelt zaprasza nas do firmy sporych strategów, w której ciekawi, kreatywni i sprytni pokonują trudności dzięki dotarciu do faktycznej przyczyny rzeczywistego problemu i przełamaniu go".
— Chris Bradley, starszy partner w McKinsey i współautor książki Strategy Beyond the Hockey Stick