nowe podejście do zarządzania, budowania zespołów i wytwarzania wartości poprzez firmy.
Jednym z specyficznych elementów nowego świata, opartego na informacji, wiedzy i kapitale niematerialnym, jest nowy rodzaj pracownika. Pracownicy wiedzy (ang. knowledge workers) właściwie dominują dziś we wszelkich branżach. Na takie osoby nie działają tradycyjne systemy motywacyjne, nie chcą być zasobem, kosztem czy trybem w maszynie. Chcą się uczyć i stale rozwijać, ale nie tylko w ramach wyodrębnionych formalnie procesów edukacyjnych. Dla pracowników wiedzy uświadomienie sobie sensu własnej pracy i podejmowanych wysiłków jest warunkiem potrzebnym do zaangażowania się. Powstaje pytanie: czy Ty, Twoja producent albo jej menedżerowie jesteście gotowi zarządzać takim intelektualnym kapitałem? Bo jeśli zastosujecie stare metody wobec nowego rodzaju pracownika, to się nie uda. Pracownicy wiedzy odejdą gdzie indziej. Bez wahania.
Dlatego doktorzy biznesu: Joanna Heidtman i Piotr Piasecki świadomi tego nowego paradygmatu napisali Sensotwórczość – publikację całkowitą konkretnych narzędzi pozwalających sprawnie przewodzić pracownikom wiedzy we współczesnych firmach i skutecznie nawigować po zmiennej rzeczywistości biznesowej. Książka oparta jest na przypadkach konsultingowych i zbudowana wokół warsztatów prowadzonych przez autorów dla kadry menedżerskiej w wielu polskich firmach. Liderzy znajdą więc w niej swoje rzeczywiste dylematy i wyzwania, na które autorzy dają niedługie i skondensowane podpowiedzi, przedstawiają sprawdzone techniki i potężne wskazówki.
Duet Heidtman & Piasecki wziął pod lupę siedem kluczowym obszarów, które we współczesnych organizacjach stanowią fundament sukcesu, ale są także źródłem największych wyzwań. Autorzy zajmują się zarówno kapitałem ludzkim (przeróżne zespoły, przywództwo stwarzające wartość), organizacyjnym (progresywność, uczenie się, metody wspierające współdziałanie, otoczenie sprzyjające tworzeniu wartości), jak i kapitałem relacyjnym (sieci społeczne). A przeważnie pokazują mocne metody (m.in. Team Mirror, ILead, Przywództwo 7 planet) wykorzystywane do motywowania, przeprowadzania poprzez zmiany czy do rozwoju współczesnych zespołów.
***
Czytelniku, który wziąłeś tę książkę do ręki i czytasz te słowa, wiedz, iż masz przed sobą nieprzeciętne kompendium wiedzy, a zarazem narzędzie diagnozy i samodoskonalenia, wykonane po to, aby pomóc Ci lepiej odnajdywać się w błyskawicznie zmieniającym się świecie biznesu, rynku, organizacji i zarządzania. To pierwsza polska książka, która kompetentnie i wyczerpująco opisuje stanowczą zmianę w pojmowaniu zjawisk mikro- i makroekonomicznych (zmianę paradygmatu), a także przejawianie się tej zmiany w nastawieniu i motywacjach najmłodszych generacji pracowników.
Wojciech Eichelberger, psychoterapeuta, coach, trener, doradca biznesu, współtwórca i dyrektor Instytutu Psychoimmunologii (IPSI)
Sensotwórczość to książka pełna wdzięczności i pragnienia harmonii, namawiająca do głębszego poszukiwania sensu w pracy i otoczeniu, w którym się żyje. Podpowiada, w jaki sposób nasza życiowa energia może być w pełni wykorzystana i stać się bodźcem do pozytywnych zmian. Sam niejednokrotnie zadaję sobie pytania: Kim jestem? Po co żyję? I jaką wartość mogę wnieść do świata. Odpowiedzi na nie powodują, iż staję się wrażliwszy na otoczenie.
Marek Kamiński, polski polarnik, podróżnik, przedsiębiorca
Od kilkunastu lat obserwujemy na całym świecie powolną, lecz utrwalającą się zmianę roli, jaką praca odgrywa w naszym życiu. Coraz więcej ludzi upatruje w niej nie tylko sposobu na zapewnienie sobie optymalnych środków finansowych,na ogół celu, dla którego warto żyć. Dotyczy to w szczególności pokolenia urodzonego po roku 1990, a już obecnego na rynku pracy. Firmy, które nie zrozumieją tego na czas, niech nie liczą na zaangażowanie swoich pracowników, a może wręcz na chętnych do pracy.
Prof. Andrzej Blikle,profesor matematyki, pracownik
Polskiej Akademii Nauk i członek Academia Europaea,
w latach 1990–2010 kierował firmą A. Blikle
***
dr Joanna Heidtman – psycholog i socjolog, konsultant biznesu, doradca i coach. Wykładowca na studiach podyplomowych Uniwersytetu SWPS. Współzarządzająca w firmie konsultingowej Heidtman & Piasecki Business Doctors. Wiedzę i doświadczenie zdobywała m.in. W University of South Carolina i Cornell University w USA. W Pracowni Procesów Grupowych w IS UJ przez 14 lat prowadziła badania dotyczące konfliktów i dynamiki grupowej. Zajmuje się motywem zmiany, kultury organizacyjnej i zespołów wysokiej produktywności. Wspiera organizacje w zakresie radzenia sobie ze stresem i niepewnością w sytuacjach kryzysowych. Jej publikacje pojawiły się w takich pismach naukowych i modnych jak: „Harvard Business Review", „Coaching", „Newsweek Psychologia", „Zwierciadło" czy „Sens". Współpracuje jako ekspert z portalami internetowymi, stacjami radiowymi i telewizyjnymi. Prowadzi jednostkowe sesje coachingowe, wykłady, warsztaty i programy rozwojowe dla liderów.
Piotr Piasecki – ekspert zarządzania i przywództwa, konsultant, trener i coach. Współzarządzający w firmie Heidtman & Piasecki Business Doctors i Fundacji na rzecz Kapitału Intelektualnego. Doświadczenie zdobywa, pełniąc funkcje menedżerskie i przywódcze w biznesie i poza nim. Specjalizuje się w zmianach organizacyjnych i zarządzaniu strategicznym. Opracował koncepcje „Kapitalnej firmy", modelu kompetencji liderów zmiany, oraz „Przywództwa 7 planet". Stosuje autorskie metody wspomagania menedżerów i liderów w osiąganiu celów i rozwoju przywództwa. Interesuje się kapitałem intelektualnym, kulturą organizacyjną i uczeniem się. Na co dzień zaangażowany aktywista społeczny i ekspert sektora usług rozwojowych. Jako prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych współpracuje z wieloma instytucjami z otoczenia biznesu i edukacji. Jest autorem licznych wystąpień, wykładów i publikacji dotyczących zarządzania oraz rozwoju.