"Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym. Prezentowana część 1: - przybliża zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji, - ma wprowadzający charakter, ponieważ w kolejnych jej rozdziałach najpierw skrótowo zaprezentowano podstawy teoretyczne do proponowanych ćwiczeń i zadań i zasady niezbędne dla wydajnego oraz świadomego osiągania celów i założeń psychodydaktyki kreatywności, - posiada ćwiczenia dla uczniów z klasy 1 w szkole podstawowej, które posiadają najniższy i propedeutyczny poziom trudności, nie wymagają umiejętności pisania i czytania.
Ćwiczenia są wzbogacone kartami pracy i można realizować je jako odrębne ćwiczenia stymulujące twórczość indywidualną albo zespołową albo w kompletach - na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce.
Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich użycie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów: można je stosować z dziećmi w wieku przedszkolnym albo starszymi uczniami, którzy nie zdobyli wcześniej doświadczeń w wytwarzaniu.
Oprócz funkcji wspierającej w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji użytecznych w lekcjach twórczości.
Poradnik zainteresuje studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela i wychowawców i edukatorów z rozmaitych placówek opiekuńczo-wychowawczych.