Wśród form życia duchowego ludów pogańskich wróżbiarstwo zajmuje miejsce szczególne i odrębne. Nie jest częścią mitologii, choć często odwołuje się do mitów, nie jest także jednym ze zwykłych składników kultu bogów, choć wpasowuje się w rytm świąt, rytuałów i obrzędów i bywa z nimi, istotnie ze składaniem ofiar, ściśle powiązane.
Nie jest wreszcie częścią magii, choć ma niemało do niej podobieństw. Wróżbiarstwo i stanowiąca jego podstawę wiara w przeznaczenie jest zjawiskiem swoistym, zajmującym własne, osobne miejsce w szeroko pojętej dziedzinie wierzeń.
Trudno przecenić wpływ wróżb na życie pogańskich plemion. We wszystkich chyba ważniejszych ośrodkach kultu istniały wyrocznie. Pod tym pojęciem rozumiemy wróżby, które miały swój określony czas (głównie święto), miejsce (najlepiej sanktuarium) i osoby specjalnie zajmujące się nimi; ich celem było uzyskanie wiedzy o rzeczach przed ludźmi zakrytych, a tyczących spraw najwyższej wagi, na przykład powodzenia planowanej wyprawy wojennej albo przyszłego urodzaju (czyli niejednokrotnie po prostu szans na przeżycie).
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.