Autorka podjęła się niełatwego zadania opisu literatury najnowszej, w tym wykonanej przez młodych i najmłodszych twórców. W kolejnych artykułach przedstawia sztukę uchwyconą niejako w fazie "stawania się".
I czyni to z niewątpliwym znawstwem przedmiotu, łącząc emocjonalne zaangażowanie z dążeniem do obiektywizacji badawczych uogólnień. Widzenie szczegółu i umieszczanie go na szerokim tle kulturowym to sposób pisania pozwalający włączyć konstatacje dotyczące współczesności w zróżnicowane rozmiary przedmiotu "język polski".
Książka Ewy Dunaj podpowiada nauczycielom jedną z możliwych dróg zbliżania szkoły do życia tu i teraz. Wprowadzanie na lekcje tekstów współczesnych poetów może nie tylko ograniczyć wciąż dominujący w edukacji aspekt historyczny, ale i spełnić funkcję motywującą młodzież do lektury, co buduje szansę nawiązania dialogu między twórcą a czytelnikiem.
Z recenzji prof. UAM dr hab. Marii Kwiatkowskiej-Ratajczak