Nie ulega kwestii, iż oceniając nasze doświadczenia, nie wyciągamy przeciętnej z wrażeń, jakich doznajemy minuta po minucie. Pamiętamy raczej momenty flagowe: szczyty, dołki i przejścia. Wspominając swoje doświadczenie z parku Disneya, najlepiej zapamiętamy przejażdżkę rollercoasterem (szczyt) i mysie uszy (koniec). Wszystko inne rozpłynie się w niepamięci.
Niestety na co dzień zdajemy się ignorować tę należycieść i niezbyt prawidłowo wychodzi nam inwestowanie w takie pamiętne momenty. Przykłady można mnożyć. Nauczyciel, planując program nauczania na cały semestr, poświęca każdemu działowi taką samą liczba uwagi i choćby nie podejmuje próby stworzenia kilku „szczytowych" momentów. Menedżer wprowadza producenta w okres prędkiego wzrostu, lecz w praktyce jeden tydzień mało różni się od następnego. Każdy weekend spędzamy z dziećmi, lecz w naszych wspomnieniach wszystkie te dni zlewają się w jedną plamę. Jak wyjść poza tę nijakość i wytwarzać momenty, które pozostają w pamięci?
Na podstawie wieloletnich badań i użytecznych obserwacji bracia Heath pokazują, dlaczego niektóre bezprecedensowe momenty tak naprawdę decydują o tym, kim jesteśmy i w jakim kierunku idą nasze działania i jak można wytwarzać doświadczenia, które pozytywnie zmieniają zaangażowanie pracowników, ocenę klientów czy własne rozumienie siebie i świata. W ich książce wynajdziesz porywające historie osób, które wyreżyserowały swoje własne unikatowe momenty, m.in. Hotelarzy, którzy wyczarowali dla swoich gości chwile magii i z w pełni przeciętnego obiektu stworzyli jedną z najbardziej rozchwytywanych lokalizacji w Los Angeles. Poznasz niezwykłą procedurę, która powoduje, iż dwie obce osoby stają się najbliższymi przyjaciółmi po zaledwie 45 minutach spędzonych wspólnie w jednym pokoju (Co się dzieje w trakcie tych trzech kwadransów?), a także historię najmłodszej miliarderki na świecie, która przypisuje swoją niebywałą siłę pytaniu, jakie jej ojciec regularnie zadawał rodzinie przy kolacji. (O co pytał?)
Ta książka ma coś do zaoferowania dla każdego – lekarza chcącego poprawić jakość doświadczenia pacjenta; lidera sporej korporacji, który zastanawia
się, jak rozszerzyć zaangażowanie pracowników; niedużej marki szukającej sposobu na wyróżnienie się z tłumu konkurencji; nauczyciela marzącego o prowadzeniu lekcji, które zapadają w pamięć. Powinien ją przeczytać każdy, kto chce dokonać idealnych rzeczy i poszukuje planu działania.
***
Dawno nie czytałem tak ciekawej, użytecznej i przydatnej książki. Mam głowę pełną nowych pomysłów na motywowanie pracowników, uszczęśliwianie klientów, angażowanie uczniów, a choćby planowanie rodzinnych wakacji. Jeśli życie składa się z momentów, to bracia Heath właśnie uświadomili mi, jakimi momentami chcę je wypełnić.
Adam Grant, autor bestsellerów z listy „New York Timesa": Dawaj i bierz oraz Buntownicy
Chip i Dan to mistrzowie spektakularnego storytellingu. Dzięki historiom opowiedzianym w Decydujących momentach uświadamiają nam, że możemy stać się bardziej wpływowymi liderami w życiu osobistym i zawodowym, jeśli zaczniemy dostrzegać „momenty" i nauczymy się je kreować.
Craig Kreeger, dDyrektor generalny Virgin Atlantic
Chip Heath ze Stanford i Dan Heath z Uniwersytetu Duke’a przekonują, iż każda organizacja, która kreuje szczytowe momenty dla swych klientów, pracowników czy uczniów, uzyska niebagatelne korzyści – od wręcz fanatycznej lojalności po wzrost przychodów. Z tej zabawnej i pouczającej lektury dowiesz się, jak wytwarzać takie momenty i zdobyć dzięki nim przewagę konkurencyjną.
Magazyn BizEd
***
Chip Heath jest profesorem w Stanford Graduate School of Business, gdzie prowadzi zajęcia z rozwoju strategii i teorii organizacji. Pomógł ponad 450 start-upom udoskonalić strategię i formy przekazu.
Dan Heath jest starszym wykładowcą w Center for the Advancement of Social Entrepreneurship (CASE) przy Uniwersytecie Duke’a, gdzie wspiera przedsiębiorców działających na rzecz dobra publicznego.
Bracia Heath są autorami kilku bestsellerów z listy „New York Timesa", m.in. Takich tytułów jak Przyczepne historie, Pstryk! czy Decyduj. Ich książki sprzedały się na całym świecie w nakładzie ponad dwóch milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na 33 języki.