W instytucji tabu miesza się respekt społeczny, groza religijna i lęk magiczno-demoniczny. Skojarzone są tu pojęcia przeciwstawne: świętość i nieczystość, bo przecież tabuizowane jest jednocześnie to, co z szacunkiem wydzielone, jak i to, co z odrazą wydalone.
Czy jest jakaś całościowa logika symboliczna owego mitorytualnego prohibitum$474 Wieloznaczna symbolika zróżnicowanych formuł tabu, ich złożony kontekst społeczny, duchowa głębia i wątpliwa ergonomiczność zawsze prowokowały do uczonych debat.
Drobiazgowa analiza antropologiczna zakazów magiczno-religijnych, jak choćby pokarmowych (np. Biblijna kwestia nieczystości świni) czy matrymonialnych (dlaczego nie brać ślubu w miesiącu z literą "r" w nazwie$475), demonstruje je jako środki realizacji wielowymiarowego sakralnego wzorca, jako sposoby odtworzenia świetnej ludzkiej kondycji.
Bogaty materiał etnograficzny, opisujący funkcjonowanie tabu w rozmaitych kulturach, i szczegółowe, a zarazem całościowe przedstawienie zakazów magiczno-religijnych polskiej konwencjonalnej kultury ludowej pozwalają autorowi zbudować system analizy i interpretacji działań symbolicznych, przedstawić logikę myślenia mitycznego, rozpatrzyć modelowe konstrukcje rytuału.
Pokazana jest przy tym dostatek podejść badawczych i ustaleń etnologii, antropologii społeczno-kulturowej, religioznawstwa, semiotyki kultury, zwłaszcza co do symbolicznej strony ludzkich działań. Dzięki temu książka stanowi przegląd stanowczych zagadnień antropologii mitu, rytuału i symbolu.
Publikacja jest podręcznikiem akademickim {pomocn|przydatn)ym studentom licznych specjalności humanistycznych: antropologii kulturowej, etnologii, kulturoznawstwa, antropologicznie zorientowanej historii, religioznawstwa, literaturoznawstwa, a także filozofii.
Książka otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Warszawskiego i Dziekana Wydziału Historycznego UW CLIO I stopnia. W numerz 6/2011 National Geographic ukazał się wywiad z prof. Jerzym S. Wasilewskim Tabu.