Czego uczą nas podróbki?
Czy autentyczny obraz Andy’ego Warhola musi zostać namalowany poprzez Andy’ego Warhola, a średniowieczne malowidło może powstać w XIX wieku? Czy nienaturalny diament tworzony w laboratorium jest prawdziwy? I co się dzieje, gdy podrobiony obraz albo rękopis osiąga obszerniejszą wartość aniżeli oryginalne dzieło?
Lydia Pyne, pisarka i historyczka, w fascynujący sposób opowiada o obiektach, których nie można jednoznacznie zaklasyfikować. Niezwykłe historie podrabianych dzieł sztuki, fałszywych skamielin, inscenizowanych filmów przyrodniczych, nienaturalnych aromatów i paleolitycznych replik pokazują, że granica między prawdą a fałszem jest niezwykle cienka.
Ta książka udowadnia, iż z historią ludzkości nierozerwalnie związane są spektakularne fałszerstwa, śmiałe mistyfikacje i misterne kopie, które lubiane zostały za oryginały. Świat pełen jest obiektów wymykających się prostej klasyfikacji, a to, czy uznamy je za autentyczne, czy nie, zależy od nas samych.
Czy wiesz, że:
• ujęcia do filmu o Arktyce kręcone były między innymi w parku dzikich zwierząt w Niemczech?
• 500 artystów, inżynierów i projektantów efektów specjalnych poprzez dwa lata kreujeło kopię paleolitycznej Jaskini Chauveta?
• jednym z najistotniej znanych fałszerzy dokumentów i listów Szekspira był pewien niedoceniany sekretarz prawny, żyjący w XVIII wieku?
Prawdziwe fałszerstwa to ważna książka w świecie fake newsów i dążenia do autentyczności. Jej lektura pobudza do myślenia, a jednocześnie dostarcza rozrywki. Czasami autentyczność sprowadza się do korzystnej opowieści.
Kate Wiles, starszy redaktor, „History Today"
Pełna energii, zmusza do myślenia, bezustannie zaskakuje. Lydia Pyne jest jak najszczególniej prawdziwa.
Ed Yong, autor książki Mikrobiom. Najmniejsze organizmy, które rządzą światem
Prawdziwe fałszerstwa to wykonany z pomysłem i dużą zręcznością zbiór zajmujących opowieści o tym, jak cienka i nieszczelna jest granica pomiędzy prawdą i fałszem. Książka opisuje ludzkie dziwactwa czyniące nas podatnymi na oszustwa, gdy nasze marzenia są zbyt wygórowane i niemożliwe do zaspokojenia w rzeczywistości.
Erin Thompson, profesor historii sztuki, City University of New York
Lydia Pyne jest pisarką i historyczką zajmującą się historią nauki i kultury materialnej. Obecnie pracuje jako profesor wizytujący w Instytucie Badań Historycznych Uniwersytetu Teksańskiego w Austin. Obszar jej badań i kwerend archiwalnych obejmuje Republikę Południowej Afryki, Etiopię, Uzbekistan, Iran i południowo-zachodnią część Stanów Zjednoczonych. Teksty jej autorstwa ukazują się w takich czasopismach jak „National Geographic", „History Today", „Time", „The Scientist" czy „The Wall Street Journal", a jej poprzednia książka, Siedem szkieletów, opowiadała o początkach ludzkości.