Kreowanie łańcuchów wartości uznaje się za konsekwencję zwiększania współpracy międzyorganizacyjnej w gospodarce. Współpraca generuje nowe płaszczyzny decyzyjne w organizacjach powodując zmiany jakościowe w zarządzaniu łańcuchami wartości. Ich istota koncentruje się na procesach dodawania wartości dla klienta, który jest równocześnie pierwszym ogniwem i podmiotem generowania łańcuchów wartości. Wymagają one wyszczególnionia na zasoby przedsiębiorstw tworzących organizacje wielopodmiotowe o charakterze łańcuchów i uwzględnienia uwarunkowań i wyzwań rynkowych. Ważnym zagadnieniem jest integracja zasobów w łańcuchu wartości, która na bazie potencjałów kapitałowych przedsiębiorstw, poprzez współpracę badawczo – rozwojową i progresywność wpływa na produktywność i konkurencyjność organizacji na rynku. Rynek precyzuje wyzwania dla zarządzania łańcuchami wartości przez przedstawienie oferty nowych produktów i usług dla klientów wraz z generowaniem nowych potrzeb. Pozycja klientów zyskuje nowy wymiar wartości identyfikowany z innowacjami wartości, występującymi w zarządzaniu łańcuchami wartości.
Procesy zarządzania łańcuchami wartości łączą krańcowo zróżnicowane zjawiska w relacjach łańcuchowych, Charakter relacji determinuje z jednej strony wzrost wartości, ale z drugiej strony istnieje możliwość wywołania zdarzeń negatywnych – kryzysowych. Konsekwencje kryzysowe wywołują ograniczenie zakresu działalności, zmniejszenie liczby podmiotów w łańcuchach wartości, a także likwidację działalności łańcuchów wartości. Zagrożenia i konsekwencje kryzysowe są inspiracją do działań w sferze zarządzania kryzysowego bazującego na potencjale niszczącym, ale też stwarzającym okazje dla łańcuchów wartości.
Zarządzanie kryzysowe zapoczątkowane i wykonywane w okresie dezorganizacji formuje szansę stabilizacji oraz rozwoju łańcucha wartości w wyniku podejmowania właściwych decyzji. W procesie decyzyjnym pokaźne jest określenie prawidłowego modelu zarządzania kryzysowego, który jest dobrany do warunków rynkowych, a także priorytetów łańcuchów wartości.Łańcuchy wartości mają szanse przezwyciężenia kryzysów na bazie analiz kontekstualnych wyzwań i wskazań na opcjonalne wybory. Dotyczą one problematyki jednostajnego zarządzania organizacjami, w tym łańcuchy wartości, ze względu na ich potencjał zasobowy, progresywność, a także kreowanie wartości dla klienta – konsumenta wartości.
jednostajne zarządzanie powinno zapewnić integrację celów ekonomicznych, naturalnych i społecznych. Procesy integracyjne w wielu sytuacjach gwarantują eliminację czynników kryzysogennych i pokonanie kryzysu wraz z wyznaczeniem bazy stabilnego rozwoju w działaniach łańcuchów wartości. Uwzględnienie współpracy międzyorganizacyjnej oraz wymogów zrównoważonego rozwoju pozwala na w zarządzaniu łańcuchami wartości generowanie efektów - wartości dla klientów – konsumentów. Wartość kreuje zasadniczą opcję w zarządzaniu organizacjami, umożliwiającą wzrost pozycji konkurencyjnej łańcuchów wartości na rynku.