Tytuł Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego Autor Mikołaj Herbst Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-512-2 Rok wydania 2012 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 218 Format pdf Spis treści Podziękowania 7
Wprowadzenie 9
O czym jest ta książka 9
Znaczenie edukacji 10
Ważniejsze pojęcia 18
Rozdział 1
Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju gospodarczego
w teorii i badaniach empirycznych 20
Perspektywa mikroekonomiczna – rynek pracy 21
Podejście makroekonomiczne 30
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. Badania empiryczne 33
Zasób versus jakość kapitału ludzkiego 40
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w skali regionalnej 43
Rozdział 2
Edukacja a zróżnicowanie rozwojowe polskich regionów 50
Zróżnicowanie rozwojowe polskiej przestrzeni 50
Procesy długiego trwania 50
Dystans miasto–wieś 54
Metropolie a obszary pozametropolitalne 55
Konwergencja czy dywergencja? 58
Regionalne zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce 65
Empiryczny model wzrostu na poziomie podregionalnym
z uwzględnieniem kapitału ludzkiego 71
Rozdział 3
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych 80
Jakość edukacji w kontekście przestrzennym 80
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w 82
W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów –
model empiryczny 87
Źródła informacji 90
Wyniki badania – dane opisowe 91
Wyniki estymacji modelu regresji 95
Czynniki historyczne a niewyjaśnione różnice pomiędzy regionami 100
Podsumowanie i wnioski 104
Rozdział 4
Edukacja a transformacja gospodarcza. Doświadczenia Polski 107
Główne parametry polskiej transformacji 107
Zmiany w systemie edukacji – ogólna charakterystyka 110
Edukacja jako ochrona przed szokiem transformacyjnym 113
Edukacja jako narzędzie decentralizacji państwa 119
Od uniwersytetu ekskluzywnego do powszechnego 123
Rozdział 5
Korzyści dla polskich miast z pełnienia funkcji akademickiej w kontekście
mobilności edukacyjnej i poedukacyjnej ludności 136
Znaczenie uczelni wyższej dla rozwoju miasta i regionu 136
Koncepcja badania i źródła informacji 138
Zdolność miast do przyciągania studentów 142
Absorpcja absolwentów uczelni przez miasta 147
plastikowe miary zdolności miast do tworzenia i absorbowania kapitału
ludzkiego 152
Zagranica jako kierunek migracji absolwentów 154
Uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński 157
nieduże miasta akademickie: Nowy Sącz i Rybnik 162
Podsumowanie – typologia miast akademickich o randze wojewódzkiej 164
Rozdział 6
Determinanty decyzji migracyjnych wykształconych Polaków 167
Podstawy teoretyczne 167
Strategie estymacji empirycznej 170
Zróżnicowanie lokalnych stóp zwrotu z edukacji i migracji w Polsce 173
Empiryczny model przepływów absolwentów uczelni między
województwami 179
Wnioski z badania czynników migracji absolwentów uczelni między
województwami 193
Podsumowanie 195
Literatura 204
Spis tabel 213
Spis rycin 215
Wprowadzenie 9
O czym jest ta książka 9
Znaczenie edukacji 10
Ważniejsze pojęcia 18
Rozdział 1
Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju gospodarczego
w teorii i badaniach empirycznych 20
Perspektywa mikroekonomiczna – rynek pracy 21
Podejście makroekonomiczne 30
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. Badania empiryczne 33
Zasób versus jakość kapitału ludzkiego 40
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w skali regionalnej 43
Rozdział 2
Edukacja a zróżnicowanie rozwojowe polskich regionów 50
Zróżnicowanie rozwojowe polskiej przestrzeni 50
Procesy długiego trwania 50
Dystans miasto–wieś 54
Metropolie a obszary pozametropolitalne 55
Konwergencja czy dywergencja? 58
Regionalne zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce 65
Empiryczny model wzrostu na poziomie podregionalnym
z uwzględnieniem kapitału ludzkiego 71
Rozdział 3
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych 80
Jakość edukacji w kontekście przestrzennym 80
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w 82
W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów –
model empiryczny 87
Źródła informacji 90
Wyniki badania – dane opisowe 91
Wyniki estymacji modelu regresji 95
Czynniki historyczne a niewyjaśnione różnice pomiędzy regionami 100
Podsumowanie i wnioski 104
Rozdział 4
Edukacja a transformacja gospodarcza. Doświadczenia Polski 107
Główne parametry polskiej transformacji 107
Zmiany w systemie edukacji – ogólna charakterystyka 110
Edukacja jako ochrona przed szokiem transformacyjnym 113
Edukacja jako narzędzie decentralizacji państwa 119
Od uniwersytetu ekskluzywnego do powszechnego 123
Rozdział 5
Korzyści dla polskich miast z pełnienia funkcji akademickiej w kontekście
mobilności edukacyjnej i poedukacyjnej ludności 136
Znaczenie uczelni wyższej dla rozwoju miasta i regionu 136
Koncepcja badania i źródła informacji 138
Zdolność miast do przyciągania studentów 142
Absorpcja absolwentów uczelni przez miasta 147
plastikowe miary zdolności miast do tworzenia i absorbowania kapitału
ludzkiego 152
Zagranica jako kierunek migracji absolwentów 154
Uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński 157
nieduże miasta akademickie: Nowy Sącz i Rybnik 162
Podsumowanie – typologia miast akademickich o randze wojewódzkiej 164
Rozdział 6
Determinanty decyzji migracyjnych wykształconych Polaków 167
Podstawy teoretyczne 167
Strategie estymacji empirycznej 170
Zróżnicowanie lokalnych stóp zwrotu z edukacji i migracji w Polsce 173
Empiryczny model przepływów absolwentów uczelni między
województwami 179
Wnioski z badania czynników migracji absolwentów uczelni między
województwami 193
Podsumowanie 195
Literatura 204
Spis tabel 213
Spis rycin 215