Tytuł Tożsamość rekonstruowana Podtytuł Znaczenie migracji w biografiach. Third Culture Kids Autor Agnieszka Trąbka Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-699-0 Rok wydania 2014 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 286 Format pdf Spis treści Podziękowania 9
Wprowadzenie 11
wymiary tożsamości 14
Bycie w drodze – metafory późnonowoczesnego podmiotu 19
Cel i struktura książki 29
ROZDZIAŁ 1
Na placówce, w bazie wojskowej, w szkole międzynarodowej –
badanie Third Culture Kids 33
Third Culture Kids – rys historyczny 33
Kontekst powstania terminu 33
Recepcja terminu Third Culture Kids 37
Third Culture Kids w innych krajach 41
Dotychczasowe badania na temat Third Culture Kids 42
Życie rodzinne 43
Edukacja i życie zawodowe 45
Charakterystyka psychologiczna 47
Powrót do kraju rodziców – hidden immigrants 51
„Białe plamy" i wyzwania badawcze 56
Metodologia badań własnych 57
Metoda biograficzna w badaniu tożsamości 59
wybór próby i charakterystyka uczestników badania 62
Sposób realizacji badania i analizy danych 67
Ograniczenia badania 69
Osoba badaczki 70
ROZDZIAŁ 2
Obcość – inność – wyjątkowość. Rozmiar społeczny tożsamości 72
Strategie wychowawcze w procesie migracji 77
Kontrola i konflikty 82
Relacje z rodziną w dorosłości 86
rozmaite systemy szkolnictwa 91
Relacje przyjacielskie i partnerskie 94
Grupa odniesienia – osoby o podobnych doświadczeniach 102
Rola Internetu w życiu Third Culture Kids 111
Od obcości do wyjątkowości 114
Kompetencje kulturowe i komunikacyjne 125
ROZDZIAŁ 3
„Pakuj się, wyjeżdżamy!". Problem sprawczości i kontroli
nad swym życiem 130
Decyzja o przeprowadzce 135
Przebieg cyklu adaptacji 141
Trajektoria – poczucie braku kontroli nad swoją biografią 145
Przełamywanie trajektorii – od „doznawania" do „działania" 154
Zrozumienie siebie 154
Wyrażenie siebie 158
ROZDZIAŁ 4
Nowy kraj – nowe życie. Podtrzymywanie ciągłości tożsamości 162
Poczucie tymczasowości i brak kontaktu z przeszłością 165
Kryzysy i depresja w życiu TCKs 170
Orientacja czasowa 174
Orientacja na przeszłość 175
Orientacja na teraźniejszość 182
Orientacja na przyszłość 184
ROZDZIAŁ 5
Być jak kameleon. Problemy ze spójnością tożsamości 186
Rola języka w budowie tożsamości 189
Konflikty w sferze wartości 199
Madeleine czy Magda? Imię a tożsamość 202
Polak? Europejczyk? Obywatel świata?
Zmagania z tożsamością narodową 203
Tożsamość podwójna 207
Tożsamość ponadnarodowa 209
Bycie „kameleonem" 215
ROZDZIAŁ 6
Korzenie i drogi. Tożsamość przestrzenna globalnych nomadów 220
Socjologiczne pojęcie domu
i jego rola w procesie budowania tożsamości 221
Deterytorializacja? 227
Znaczenie kraju rodziców i innych miejsc zamieszkania 229
Poczucie wykorzenienia i motywy osiedlenia się 235
Nomadyczny stosunek do przestrzeni 240
ROZDZIAŁ 7
Wnioski. Konsekwencje biograficzne mobilności w dzieciństwie 247
Typologia biografii globalnych nomadów 247
Powracający do domu 249
Zadomowiony 250
Poszukujący domu 251
Kontynuator 251
Nomada 252
Odkrywca 253
Wnioski 253
Bibliografia 263
Indeks nazwisk 278
Indeks rzeczowy 283
SPIS RYCIN I TABEL
Rycina 1. TCKs i kategorie pokrewne 41
tabela 1. Charakterystyka próby badawczej 63
tabela 2. Strategie wychowawcze w rodzinach TCKs 78
tabelka 3. Strategie tożsamościowe globalnych nomadów 246
tabela 4. Typologia biografii globalnych nomadów 248
tablica 5. Charakterystyka uczestników badania 259
Wprowadzenie 11
wymiary tożsamości 14
Bycie w drodze – metafory późnonowoczesnego podmiotu 19
Cel i struktura książki 29
ROZDZIAŁ 1
Na placówce, w bazie wojskowej, w szkole międzynarodowej –
badanie Third Culture Kids 33
Third Culture Kids – rys historyczny 33
Kontekst powstania terminu 33
Recepcja terminu Third Culture Kids 37
Third Culture Kids w innych krajach 41
Dotychczasowe badania na temat Third Culture Kids 42
Życie rodzinne 43
Edukacja i życie zawodowe 45
Charakterystyka psychologiczna 47
Powrót do kraju rodziców – hidden immigrants 51
„Białe plamy" i wyzwania badawcze 56
Metodologia badań własnych 57
Metoda biograficzna w badaniu tożsamości 59
wybór próby i charakterystyka uczestników badania 62
Sposób realizacji badania i analizy danych 67
Ograniczenia badania 69
Osoba badaczki 70
ROZDZIAŁ 2
Obcość – inność – wyjątkowość. Rozmiar społeczny tożsamości 72
Strategie wychowawcze w procesie migracji 77
Kontrola i konflikty 82
Relacje z rodziną w dorosłości 86
rozmaite systemy szkolnictwa 91
Relacje przyjacielskie i partnerskie 94
Grupa odniesienia – osoby o podobnych doświadczeniach 102
Rola Internetu w życiu Third Culture Kids 111
Od obcości do wyjątkowości 114
Kompetencje kulturowe i komunikacyjne 125
ROZDZIAŁ 3
„Pakuj się, wyjeżdżamy!". Problem sprawczości i kontroli
nad swym życiem 130
Decyzja o przeprowadzce 135
Przebieg cyklu adaptacji 141
Trajektoria – poczucie braku kontroli nad swoją biografią 145
Przełamywanie trajektorii – od „doznawania" do „działania" 154
Zrozumienie siebie 154
Wyrażenie siebie 158
ROZDZIAŁ 4
Nowy kraj – nowe życie. Podtrzymywanie ciągłości tożsamości 162
Poczucie tymczasowości i brak kontaktu z przeszłością 165
Kryzysy i depresja w życiu TCKs 170
Orientacja czasowa 174
Orientacja na przeszłość 175
Orientacja na teraźniejszość 182
Orientacja na przyszłość 184
ROZDZIAŁ 5
Być jak kameleon. Problemy ze spójnością tożsamości 186
Rola języka w budowie tożsamości 189
Konflikty w sferze wartości 199
Madeleine czy Magda? Imię a tożsamość 202
Polak? Europejczyk? Obywatel świata?
Zmagania z tożsamością narodową 203
Tożsamość podwójna 207
Tożsamość ponadnarodowa 209
Bycie „kameleonem" 215
ROZDZIAŁ 6
Korzenie i drogi. Tożsamość przestrzenna globalnych nomadów 220
Socjologiczne pojęcie domu
i jego rola w procesie budowania tożsamości 221
Deterytorializacja? 227
Znaczenie kraju rodziców i innych miejsc zamieszkania 229
Poczucie wykorzenienia i motywy osiedlenia się 235
Nomadyczny stosunek do przestrzeni 240
ROZDZIAŁ 7
Wnioski. Konsekwencje biograficzne mobilności w dzieciństwie 247
Typologia biografii globalnych nomadów 247
Powracający do domu 249
Zadomowiony 250
Poszukujący domu 251
Kontynuator 251
Nomada 252
Odkrywca 253
Wnioski 253
Bibliografia 263
Indeks nazwisk 278
Indeks rzeczowy 283
SPIS RYCIN I TABEL
Rycina 1. TCKs i kategorie pokrewne 41
tabela 1. Charakterystyka próby badawczej 63
tabela 2. Strategie wychowawcze w rodzinach TCKs 78
tabelka 3. Strategie tożsamościowe globalnych nomadów 246
tabela 4. Typologia biografii globalnych nomadów 248
tablica 5. Charakterystyka uczestników badania 259