Czasy, w których żyjemy, przyjęło się określać przedrostkiem post-, który oznacza: już nie i jeszcze nie. A zatem nasza postchrześcijańska epoka nie jest już chrześcijańska, ale wciąż jeszcze nie stworzyła własnej, w pełni niezależnej od chrześcijaństwa tradycji.
Dlatego choć dzisiejsze społeczeństwa Zachodu deklarują się jako laickie i wolne od religijnego bagażu przeszłości, wciąż do szpiku kości przeniknięte są chrześcijańkimi ideami, wartościami, nazwami etc.
I w tym momencie pojawia się pytanie, które stanowi punkt wyjścia niniejszej książki: czy w świecie postchrześcijańskim etyka chrześcijańska ma jeszcze coś do powiedzenia$137 Autor odpowiada na nie pozytywnie, dodając, że będzie to osiągalne tylko wówczas, gdy zaakceptuje się pewne reguły gry, obowiązujące we współczesnej Europie.
Projekt nazwany etyką chrześcijańską dla postchrześcijańskiej epoki próbuje na nowo połączyć rozbity w nowożytności model etyki łączącej obiektywność prawa naturalnego, subiektywność sumienia oraz społeczny charakter cnót.
Nie chodzi tu jednak o rekonstrukcję świata, do którego nie ma już powrotu. Celem jest takie przeformułowanie idei i zasad etyki chrześcijańskiej, by były one zrozumiałe dla kultury postchrześcijańskiej, stając się ważnym i poważnym głosem we współczesnych debatach.
Sebastian Gałecki (ur. 1982) doktor filozofii, absolwent Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Papieskiego w Krakowie, stypendysta The National Institute for Newman Studies w Pittsburghu (USA), a także The Nanovic Institute for European Studies Uniwersytetu w Notre Dame (USA).
Obszary zainteresowań: etyka, bioetyka, historia idei, filozofia polityki. Autor książki Spór o sumienie (Universitas 2012), a także licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych. Wieloletni członek redakcji krakowskich Pressji i rady wydawniczej amerykańskiego Newman Studies Journal.
aktualnie pracuje na Uniwersytecie im. Jana Długosza w Częstochowie. Kontakt z autorem: etyk@onet.