Prognozowanie - jako jeden ze środków wykorzystywanych w procesie planowania - nabiera szczególnego znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, ponieważ złe antycypowanie przyszłych trendów może być niszczące dla marki.
niezwykle znaczne są pod tym względem dane o przyszłej sytuacji równocześnie przedsiębiorstwa, jak i jego otoczenia, które obniżają lukę informacyjną, Autorzy podręcznika omówili w nim metody prognozowania, które ich zdaniem mogą znaleźć najszersze zastosowanie w przedsiębiorstwie.
Przy ich wyborze kierowali się ocenami formułowanymi poprzez menedżerów, a także własnymi doświadczeniami, Całość stanowi kompleksowy przegląd podstawowych zagadnień związanych z tą ważną dziedziną zarządzania, do których należą: znaczenie prognozowania dla przyszłości przedsiębiorstwa, przebieg cyklu prognostycznego, eksploracja informacji prognostycznych i ich analiza, użycie adekwatnych rodzajów oprogramowania, ometody prognozowania sprzedaży oparte na wykrytych dobrześciach, wykorzystywane modele formalne i nieformalne i wykorzystanie opinii ekspertów, sposoby integracji modeli prognostycznych, korygowania prognoz i ichmonitorowania, prognozowanie finansowe w przedsiębiorstwie, metody oceny retrospektywnej i prospektywnej sytuacji finansowej i prognozowania bankructwa, Uzupełnieniem omawianych metod są liczne przykłady ich użycia, w większości z wykorzystaniem programu STATISTICA.
Podręcznik posiada więc cenny materiał jednocześnie dla studentów uczelni ekonomicznych, jak i menedżerów stwarzających prognozy i posługujących się nimi w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.