Czwarte wydanie - cenionej w środowisku osób zajmujących się polskim szkolnictwem wyższym - publikacji zostało zwiększone, uaktualnione i wzbogacone ilustracjami wybitnego rysownika Adama Korpaka. W publikacji omówiono najważniejsze zagadnienia dotyczące funkcjonowania szkół wyższych, z uwzględnieniem najnowszych zmian m.in.
w zakresie: tworzenia i likwidacji uczelni, badań naukowych i grantów, oceny jednostek naukowych, warunków uzyskania tytułu profesora, procedury uzyskiwania poziomów naukowych doktora i doktora habilitowanego, progresywnania dyscyplinarnego w sprawach nauczycieli akademickich i studentów, progresywnania akredytacyjnego.
"Monografia zezwala na zainteresowanym wyjaśnienie sobie przeróżnych wątpliwości dotyczących działania systemu. Książka prowadzi bowiem czytelnika poprzez świat współczesnej akademii w naszym kraju, poczynając od jej przeciętniewiecznej tradycji, łącznie z jej współczesnym wcieleniem w postaci cyklu Bolońskiego, aż do bieżących, aktualnych uwarunkowań działania szkół wyższych.
(...) Książka stanowi zatem wartościowe źródło prezentujące w wyczerpujący sposób aktualne zagadnienia szkolnictwa wyższego w naszym kraju". Ze "Wstępu" prof. Jerzego Woźnickiego "Biorąc pod uwagę działanie w Polsce ponad 400 szkół wyższych (z których szeroka część jest niepubliczna) oraz wciąż wysoki, przy malejącej liczbie młodzieży, stopień skolaryzacji na poziomie wyższym (...), podjęta problematyka jest ważna - i ma znaczenie poręczne.
równocześnie książka jest na rynku wydawniczym oryginalna, nie posiadając pełniejszego odpowiednika (...). Takie kompendium powinno być atrakcyjne dla czytelników, którymi mogą być, poza naukowcami zajmującymi się nauką, szkolnictwem wyższym i politykami publicznymi w tym zakresie, członkami, pracownikami i współpracownikami centralnych kolegialnych ciał ze sfery nauki i szkolnictwa wyższego i osobami pełniącymi funkcje kierownicze i pracującymi w administracji uczelni publicznych i niepublicznych, nauczyciele akademiccy, jak też doktoranci i studenci, zwłaszcza działający w ramach samorządu optymalnie doktorantów i studenckiego".
Z recenzji prof. Dr. Hab.