"lubiana, bogato ilustrowana i udokumentowana książka zawierająca przegląd zakładów generujejących nadwozia samochodowe w II Rzeczypospolitej, poprzedzony obszernym zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technologii nadwozi.
Opisano następujące zakłady:,,Brzeskiauto", Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe,,Bielany" SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.) i innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku.
Autor przedstawia kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter nowatorski, przybliża dużo niewiele znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.
Zbierając materiały do książki, autor sięgał jednocześnie do źródeł współczesnych - krajowych i zagranicznych, jak i do oryginalnych wydawnictw prasowych, firmowych i reklamowych z epoki. Publikacja zainteresuje nie tylko liczne grono zwolenników polskiej motoryzacji i amatorów samochodów zabytkowych, lecz także wszystkie osoby pasjonujące się historią gospodarczą II Rzeczypospolitej.Publikacja kontynuuje tematykę związaną z motoryzacją w II Rzeczypospolitej.
Pierwsza książka autora pt. Montownie samochodów w II Rzeczypospolitej (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2018, ISBN 978-83-206-1999-7) pokazujeła zakłady montażowe krajowych i zagranicznych firm, działające w okresie dwudziestolecia międzywojennego na terenie Polski oraz Wolnego Miasta Gdańska.
Niniejsza przybliża niewiele znany, a zdaniem autora ważny rozdział z historii polskiej motoryzacji dwudziestolecia międzywojennego, jakim była wytwórczość nadwozi samochodowych. Książka została bogato zilustrowana i udokumentowana.
gromadzi przegląd zakładów wytwarzających nadwozia samochodowe w II RP, jest poprzedzona wielkim zarysem historii przemysłu karoseryjnego na świecie do drugiej wojny światowej wraz z opisem ewolucji konstrukcji i technologii wytwarzania nadwozi.
Opisano następujące zakłady:,,Brzeskiauto", Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz, Szydłowiecką Fabrykę Braci Węgrzeckich, Zakłady Przemysłowe,,Bielany" SA, Wytwórnię Karoserii i Przyczepek Samochodowych Józef Zagórski, Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) / Państwowe Zakłady Inżynierii (PZInż.) i innych producentów nadwozi w II RP i w Wolnym Mieście Gdańsku.
Autor prezentuje kulisy ich powstania, etapy działalności i program produkcyjny. Opracowanie ma charakter prekursorski, przybliża niemało niedużo znanych faktów z historii krajowej motoryzacji, a niektóre z zawartych w nim ilustracji są publikowane po raz pierwszy.
Trudno teraz ocenić liczbę nadwozi produkowanych w okresie II RP. Nie zachowały się żadne staranne informacje ilościowe. Wielkości zamieszczone w niniejszej książce zostały w większości pozyskane z licznych archiwalnych i przystępnych prasowych wydawnictw motoryzacyjnych, które ukazywały się w II RP i za granicą, jak również z nielicznych publikacji powojennych.
Niestety informacje te są niepełne i nie da się skrupulatnie ustalić wielkości produkcji poszczególnych producentów. Autor nie dotarł dodatkowo do danych dotyczących zakładów działających na terenie Wolnego Miasta Gdańska.
Opracowanie nie obejmuje także niewiele znaczących zakładów karoseryjnych, produkujących od kilku do kilkunastu nadwozi w skali roku. Na podstawie analizy wymienionych źródeł autor opracował orientacyjne zestawienie nadwozi samochodowych wytworzonych przez działające w okresie II RP zakłady karoseryjne, przedstawione w tabeli w rozdziale Podsumowanie.