Szkoła coraz bardziej przestaje być po prostu instytucją, w której dokonuje się dość schematyczny przekaz wiedzy uczniom przez nauczyciela, lecz staje się środowiskiem, w którym zachodzą złożone procesy społeczne, kulturowe i rozwojowe. Działalność szkoły nie jest już tylko prostą realizacją założonego, oficjalnego programu pracy szkoły. Coraz pokaźniejszego znaczenia nabiera jej program ukryty, wyrózniony jednocześnie poprzez całą organizację jej życia, jakprzez to, co do niej wnoszą sami uczniowie. [...]
Skuteczność pracy nauczyciela nie zależy już tylko od jego umiejętności dydaktycznych, lecz od tego, na ile potrafi dojrzeć i zrozumieć problemy ucznia, a następnie pomóc mu w ich rozwiązywaniu. Oznacza to wyraźny wzrost znaczenia funkcji wychowawczych i terapeutycznych, w pracy nauczyciela. [...] Mam nadzieję, nie wolną od przekonania,ukazujena tu praca może okazać się przydatna dla tych wszelkich zwłaszcza zaś nauczycieli którzy stają przed trudnymi dziś problemami zmierzania się z wyzwaniami, jakie niesie z sobą szkolne dziś i jakie bez wątpienia przyniesie jeszcze trudniejsze jutro.
z recenzji prof. H. Muszyńskiego