wysmakowana proza laureata literackiej Nagrody Nobla. Ryder, światowej sławy pianista, przybywa do pewnego miasta w Europie Środkowej, żeby dać koncert w filharmonii. Błyskawicznie orientuje się, że miejscowi nie oczekują od niego występu.
Choć czegoś wyraźnie oczekują. On tymczasem zdaje sobie sprawę,choćby nie wie, kto go tu zaprosił. Nie wie, czy przybył do swego rodzinnego miasta. Czy kobieta, z którą zgodził się porozmawiać na prośbę boya hotelowego, jest rzeczywiście jego partnerką życiową.
Czuje się zamknięty w surrealistycznej przestrzeni, może i zabawnej, lecz też groźnej, otoczony zagubionymi i zdesperowanymi ludźmi, którzy widzą w nim mesjasza. Kazuo Ishiguro daje się poznać jako twórca o niezwykłej wyobraźni i inteligencji.
Joyce Carol Oates szeroki talent narracyjny. Klasa sama w sobie. Independent Twórczość Kazuo Ishigury jest jak połączenie Jane Austen i Franza Kafki, odrobinę doprawione Proustem. A przy tym jest on pisarzem nad wyraz spójnym.
prof. Sara Danius, sekretarz Akademii Szwedzkiej Nad akcją tej misternej, złożonej z wielu warstw powieści unosi się duch Kafki. Efektowna książka! Kirkus Reviews W swej czwartej powieści Ishiguro odchodzi od bardziej konwencjonalnej narracji wcześniejszych powieści i nawiązuje raczej do pokaźnych europejskich twórców kina aniżeli literatury.
The Guardian wyjątkowo ciekawe i oryginalne dzieło. Ishiguro, pisząc je, nakreślił stylistyczne terytorium, które należy tylko do niego! The New Yorker Powyższy opis pochodzi od wydawcy.