świeże, zmodyfikowane i zaktualizowane wydanie podręcznika! Autorzy wprowadzili zmiany obejmujące ponad 80% pierwotnych treści i uwzględnili najnowsze uregulowania prawne, w tym aktualną ustawę o rachunkowości.
Książka stanowi spójne kompendium wiedzy z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa funkcjonującego w gospodarce rynkowej. Zaprezentowano w niej metody analizy i diagnostyki służące do oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa, oceny czynników determinujących jego wyniki ekonomiczne i do wyboru kierunków rozwoju i kształtowania struktury kapitału oraz metody i techniki uwzględniania czasu w badaniach analitycznych.
Książka, w sposób całościowy i usystematyzowany prezentując podstawowe zagadnienia oceny finansowej przedsiębiorstw, omawia: o ocenę bieżącej działalności przedsiębiorstwa - istotę i wstępną analizę sprawozdania finansowego, badanie kondycji finansowej przedsiębiorstwa ze szczególnym uwzględnieniem jego płynności finansowej, stopień zadłużenia, efektywność działania, zyskowność, a także ocenę rynkową wartości akcji i kapitału, sposoby badania czynników formujących wyniki finansowe przedsiębiorstw, przychodów ze sprzedaży, a także kosztów; o ocenę jego działalności rozwojowej, w której najważniejsze są decyzje inwestycyjne - metody i techniki uwzględniania czasu w badaniach analitycznych, problematykę kształtowania struktury i kosztów kapitału, metody oceny opłacalności przedsięwzięć i związanego z nimi ryzyka.
Metody oceny przedsiębiorstwa oparte na standardach wypracowanych w gospodarce rynkowej zostały szeroko zilustrowane przykładami zaczerpniętymi z polskiej praktyki gospodarczej. Usprawnia to przyswojenie prezentowanych treści i ich zastosowanie nie tylko w procesie dydaktycznym, lecz i bezpośrednio w przedsiębiorstwie.
Podobnie jak poprzednie wydania, podręcznik mieści mnóstwo tabel, wykresów i rozwiązanych przykładów z analizy finansowej przedsiębiorstwa, co podnosi jego wartość dydaktyczną. Jest to podstawowy podręcznik do przedmiotu Analiza finansowa przedsiębiorstwa i pomocniczy do innych przedmiotów dotyczących finansów przedsiębiorstw dla studentów wszystkich uczelni na kierunkach: zarządzanie i marketing, finanse i bankowość, ekonomia oraz dla studentów studiów podyplomowych, a także dla praktyków.