",,W rozmowach z ekonomistami często można usłyszeć, że wyjaśnienia różnic w zachowaniach konsumpcyjnych ludzi należy szukać w ich sytuacji materialnej: kto ma więcej pieniędzy, ten więcej wydaje, kupuje droższe produkty, ma więcej oszczędności.
Ta z pozoru prosta relacja jest prawdziwa, gdy patrzymy na nią z perspektywy makro i obserwowanych zależności statystycznych. Jednak gdy przyjrzymy się zagadnieniu z perspektywy jednostkowej - pojedynczych ludzi, okazuje się,spomiędzy dwóch osób dysponujących podobnymi dochodami i znajdujących się w podobnej sytuacji życiowej jedna wydaje pieniądze bezproblemowo i niezwykle luźno, drugiej natomiast wydanie każdej złotówki powoduje ogromny ból.
Zachowania finansowe zależą zatem nie tylko od poziomu posiadanych finansów,w dodatku od wielu czynników o charakterze społecznym i psychologicznym, np. Od ogólnego podejścia do życia, poziomu optymizmu, poczucia kontroli nad własnym losem, stosunku do pieniędzy, stylu zarządzania pieniędzmi, czy również stosunku do instytucji finansowych".
Ze Wstępu Celem książki jest bliższe przyjrzenie się pozafinansowym, a w głównej mierze psychologicznym i społecznym, czynnikom wyjaśniającym zachowania ekonomiczne i determinującym określony stosunek człowieka do finansów i instytucji finansowych.
Autorka podejmuje też próbę odpowiedzi na sporo pytań dotyczących ogólnych zachowań finansowych ludzi, a także specyficznych zachowań Polaków, które mogą nurtować równocześnie laika, jak i specjalistę od finansów i zagadnień ekonomicznych.
Publikacja posiada analizę przeprowadzonych w 2009 r. Badań nad stanem wiedzy Polaków na temat kwestii finansowych oraz została uzupełniona o wyniki corocznych pomiarów postaw Polaków względem oszczędzania, inwestowania i zarządzania domowym budżetem realizowanymi we współpracy z TNS Pentor na zlecenie Fundacji Kronenberga.
dr hab. Dominika Maison, prof. UW, jest autorką licznych artykułów i książek z zakresu badań konsumentów i reklamy, pracownikiem naukowym Wydziału Psychologii UW oraz przedstawicielem stowarzyszenia ESOMAR na Polskę, w latach 2003-2007 była Prezesem Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii (PTBRiO).