Stan badań na temat kultury rocka w polskim obszarze nauki jest jeszcze niewiele zaznaczony, jednak w ciągu kilkunastu ubiegłych lat można zauważyć wyraźną tendencję zwyżkową w tej dziedzinie. Na świecie, niezwykle w krajach anglosaskich, badania nad rockiem od wielu lat cieszą się niesłabnącą popularnością.
Jakub KasperskiPiosenka, canzona, chanson? – problematyka podstawowej formy muzycznej w muzyce rockowej / 9Przemysław PiłacińskiHerod 2014 jako piosenka / 21Krzysztof GajdaPowtórzenie jako źródło znaczeń w piosence / 33Radosław MarcinkiewiczRock a leksykografia: power trio, cover band, tribute band.
Z Dream Theater spacer drugi / 51Monika Konert-PanekUnder Pressure: dwa głosy – dwa akcenty / 65Łukasz LipińskiKonstruowanie dźwięku – konstruowanie kultury: próba rozpoznania obszarów badań z perspektywy materialnej / 85Bartosz MałczyńskiBass Communion: eksperymenty w teksturze.
Semantyka widm dźwiękowych na obrzeżach rocka / 91Maciej SmółkaJak brzmi pustynia: kulturowa analiza desert rocka jako istoty brzmienia miasta Palm Desert / 99Joanna MaleszyńskaEwangelia według Świętego Johna.
Wstępne propozycje badawcze / 109Kamil Dźwinel„Nieczuły leżę odurzony snem, / a tam, za murem, zawieszony sznur”. Kompozycja przestrzeni i zdarzenia w twórczości Romana Kostrzewskiego / 119Marek KurkiewiczW środku i na zewnątrz.
Refleksje o przestrzeni w tekstach Wojciecha Waglewskiego z debiutanckiej płyty grupy Voo Voo (1985) / 131Paweł Tański„Za niedużo sypiam”. O tekstach piosenek Bartosza Waglewskiego z płyty Wilk zespołu Kim Nowak / 145Jakub KosekWolnościowe zwierzenia kontestatora a teksty utworów grupy TSA / 167Jakub KosekO wybranych aspektach badań (auto)biograficznych narracji transmedialnych twórców rockowych (casus Johna Ozzy’ego Osbourne’a) / 181Sylwia BiałobłockaPunkówzachwyca „fschut słońca” / 193Paweł DrygasPowstanie rocka za żelazną kurtyną.
Analiza porównawcza / 203Sylwia GawłowskaPiosenkowe manifesty wolności Grzegorza Ciechowskiego / 213Marcin RomanowskiLekcja historii zespołu Sabaton / 221Jakub KasperskiPrzeobrażenia formy bluesowej w początkach rock’n’rolla / 235Katarzyna KoćmaFolk czy rock? Topical songs i amerykańskie lata 60.
/ 249Wojciech Józef BursztaYES i długie trwanie w rocku / 259Paweł TańskiNowe sytuacje. O kilku ważnych polskich piosenkach rockowych lat 80. XX wieku / 269Waldemar KuligowskiOszołomienie i eksces. Festiwale muzyczne jako święto / 283Sebastian SurendraTransgresyjność w kulturze obnażania? Teledysk Pussy zespołu Rammstein / 299Dominik GacZabawa czy rytuał? Miejsce black metalu w świecie performansu / 311Paweł JaskulskiCameron Crowe – rock’n’rollowe serce kina amerykańskiego / 321Kamil KościelskiSquare, White Negro i The Beatles, czyli kogo spotkał Mowgli w drodze do ludzkiej osady / 345Agnieszka KiejziewiczVisual kei i inne strategie performatywne.
Przemiany japońskiego rocka w latach 1980–2015 / 361Konrad SierzputowskiPerski kryzys. Muzyka jako uniwersalna i/lub wernakularna figura protestu / 371Tomasz GornatPotrójna schizofrenia: subkultura, Mod i początki The Who / 383Sławomir KuźnickiDiamond Dogs i Outside: dystopijne konteksty Davida Bowiego / 403Mirosław Miernik51.
stan. Wizerunek USA w twórczości New Model Army / 413Bartosz SuwińskiW krainie umierającego słońca. O Dead Can Dance / 423Joanna SkolikHeart of darkness Ricka Millera, czyli muzyczna interpretacja noweli Josepha Conrada / 431Tomasz FlorczykMarcina Świetlickiego zmagania z rockiem.
Dialogi i wielogłosy na płycie Ogród koncentracyjny / 441Bartłomiej AlberskiKoty dwa. Karol Kot Marcina Świetlickiego oraz Karol Kot Świetlików / 449Michał PrankeMelodramat i Bowie. Lektura porównawcza / 467Artur DudaPoezja czy grafomania? O albumie koncepcyjnym Lao Che Powstanie Warszawskie / 477Beata RynkiewiczSpołeczeństwo jest niemiłe… Literackie i muzyczne fanaberie Mister D.
Wokół twórczości Doroty Masłowskiej / 503Rafał FoltynWilkołactwo w tekstach, nazewnictwie i przesłaniu europejskich zespołów metalowych / 517