"Każdy może znaleźć w tej książce coś dla siebie [...]. Natomiast nie ulega wątpliwości, że opis doświadczenia użytecznego świetnie gromadzi się w dydaktyce szkoły wyższej i co ważne, jest oryginalny, oryginalny, unikatowy ze względu na rzadko spotykaną wśród nauczycieli akademickich pasję, jaką zaprezentowała pani K.
Majchrzak-Ptak,proces kształcenia miał nie tylko merytoryczny, ale i autoedukacyjny charakter oraz sens. Z tego typu postawą spotykamy się bardzo rzadko, gdyż kształcenie młodych dorosłych, studentów dla zdecydowanej większości akademików jest jedynie formalnym obowiązkiem.
Tymczasem Autorka tej książki potwierdza swym doświadczeniem, zaangażowaniem i niezwykłą empatią wobec studentów, że edukacja może posiadać rozmiar dialogiczny, partnerski, otwarty, emancypacyjny, a przy tym satysfakcjonujący dla obu stron tego cyklu.
Jest przy tym autentyczna, szczera, gdyż nie ukrywa przed czytelnikami wątpliwości, rozczarowań czy nawet drobnych niepowodzeń. Rekonstrukcja cyklu badawczego spełnia naukowe oczekiwania. Autorka nie poprzestaje bowiem jedynie na przywoływaniu słusznych do spodziewanych czy zaobserwowanych reakcji postaw, refleksji własnych lub studentów, ale odwołuje się w ich interpretacji do socjologicznych, psychologicznych, filozoficznych czy pedagogicznych kategorii pojęciowych i ich teoretycznych źródeł.
dzięki temu rozprawa nabiera wyjątkowego znaczenia poznawczego, a zarazem inspiruje do innych badań." Z recenzji prof. Dr. Hab. Bogusława Śliwerskiego "Pani Kinga Majchrzak-Ptak w swej książce udowodniła, iż docieranie do pamięci i praca z/nad pamięcią społeczną jest nieprzeciętnym sposobem edukacji.
Uczy poznawania świata i siebie samego. Uczy także, jak świat i siebie samego zmieniać, przekształcać, rozwijać przy pomocy studiów nad pamięcią. Ale odsłania także ciemną stronę pamięci, jako źródło homofobii, nietolerancji, agresji.
Pedagogika nie powinna zapominać o pamięci... Szczególnie wysoko oceniam te fragmenty recenzowanej pracy, które bezpośrednio odnoszą się do programu,,Studenci wobec miejsc (nie)pamięci UMK", i to jednocześnie w części projektującej badania, analizującej przebieg tego badania, jak i prezentującej rezultaty tego przedsięwzięcia.
Każdy z poszczególnych komponentów tej złożonej procedury dowodzi, iż, po pierwsze, Autorka dysponuje rozległą wiedzą teoretyczną na temat modelu,,badania w działaniu", na co wskazuje np. Wnikliwa charakterystyka przyjętej metody.
Po drugie, Autorka wręcz mistrzowsko opanowała praktykę nieprzystępnych partycypacyjnych badań zespołowych. To, co na ten temat napisała, może służyć za metodyczny wzór edukacyjnych badań w działaniu. Będzie to cenna pomoc zwłaszcza dla adeptów tego rodzaju badań, a osobom bardziej innowacyjnym w tej sztuce przytoczone ustalenia posłużą za punkt odniesienia, porównania i dyskusji z innymi rozwiązaniami.
Trzeba mieć obfity poziom świadomości metodologicznej, pewnej odwagi i determinacji, by wieloetapowy, rozciągnięty w czasie, złożony problemowo i organizacyjnie program badania w działaniu konsekwentnie wcielać w życie.
Jest to ważne osiągnięcie Autorki!" Z recenzji prof. Dr. Hab. Wiesława Theissa Powyższy opis pochodzi od wydawcy.