Zeszyt asygnowany jest do pracy indywidualnej nauczyciela z wychowankiem podczas dodatkowych zajęć w przedszkolu (klasie przedszkolnej) albo rodzica z dzieckiem w trakcie pracy w domu. Mieści on 24 zestawy zadań integrujących różnorodne obszary edukacyjne, które umożliwią sprawdzenie kompetencji dziecka przed rozpoczęciem nauki w klasie I, a także rozpoznanie jego ewentualnych problemów edukacyjnych bądź rozwojowych.
Zadania zgrupowane są zgodnie z zasadą stopniowania trudności, a także z treściami programowymi edukacji przedszkolnej. Nauczyciel / rodzic, pracując wspólnie z dzieckiem, ma możliwość przekonania się, czy dziecko: jest aktywne poznawczo i chce się uczyć, posiada pewien zasób wiadomości, doświadczeń, wyobrażeń, potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać; rozumie polecenia i potrafi je wykonać, rozumie relacje i pojęcia związane z przestrzenią (np.
odróżnia, wskazuje kierunki), ma wzrokową orientację kierunkową, poprawnie wykonuje zadania grafomotoryczne (np. Rysuje szlaczki, odwzorowuje proste figury geometryczne, kształty literopodobne), potrafi wyróżnić głoski, sylaby w słowie (analiza) i poprawnie je artykułować dopasowywać głoski i sylaby (synteza) - kreować słowa, wyrazy, podzielić niedługie zdanie na wyrazy, zna i rozpoznaje litery, czyta sylaby, proste wyrazy i niedługie teksty, rozumie przeczytany tekst i potrafi wykonać polecenia związane z tym tekstem, klasyfikuje przedmioty wg cech jakościowych (przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru), zna podstawowe pojęcia matematyczne, wykonuje proste operacje arytmetyczne i logiczne, orientuje się w świecie przyrody, np.
zna pory roku i związane z nimi zjawiska, umie obchodzić się z przyborami do rysowania, pisania i korzystnie je trzyma. Wcześnie rozpoznane deficyty rozwojowe, zwłaszcza w zakresie sprawności manualnej, percepcji wzrokowej i słuchowej czy umiejętności wykonywania prostych czynności matematycznych umożliwią podjęcie adekwatnych działań wspomagających rozwój dziecka i jego gotowość szkolną.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.