Kompendium wiedzy diagnostycznej dopasowane do obowiązującej klasyfikacji.
Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły umiejętności konieczne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami psychicznymi o przeróżnym charakterze. Objaśniając jednocześnie sztukę, jak i metodę naukową diagnozowania dziecka, książka ta łączy słuszne porady dotyczące przeprowadzania wywiadu z ważnymi informacjami na temat przeróżnych zaburzeń psychicznych i behawioralnych. Opracowanie zostało dobrane do klasyfikacji DSM-5, a także ICD-10-CM - mieści obowiązujące aktualnie kody i terminologię. Ponadto wzbogacono je o opisy prototypów, zwięźle pokazujące istotę kryteriów DSM-5.
Autorzy, prowadząc czytelnika krok po kroku przez proces wstępnego wywiadu, wyjaśniają, jak nawiązać korzystną relację z dzieckiem i rodzicami oraz wydobyć dane niezbędne do postawienia roboczego rozpoznania. Strategie komunikowania się z dziećmi w przeróżnym wieku z wykorzystaniem zabawek, rysunków, lalek i innych form zabawy zilustrowano przykładowymi transkrypcjami wywiadów, opatrzonymi przypisami. W książce szczegółowo omówiono zaburzenia rozpoznawane na ogół po raz pierwszy w dzieciństwie, jak w dodatku zaburzenia teoretycznie typowe dla osób dorosłych, które występują niekiedy u młodszych pacjentów. Kryteria DSM-5 przełożono na prosty, zrozumiały język, zwracając uwagę na różnice rozwojowe dotyczące obrazu klinicznego.
Podręcznik uzupełniają uwagi dotyczące kodowania, funkcjonalne wskazówki niezbędne do przeprowadzenia wywiadu, żywe opisy kliniczne, przykładowy raport pisemny, a także kwestionariusz dla rodziców, z którego można skorzystać podczas pracy. To nadzwyczajna lektura dla klinicystów, terapeutów i studentów takich specjalności, jak psychologia kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.
„wspaniałe źródło wiedzy zarówno dla doświadczonego, jak i dla początkującego klinicysty. Integracja kryteriów DSM-5 z informacjami na temat rozwoju dzieci i młodzieży czyni tę książkę pozycją jedyną w swym typu. Może to być nieprzeciętny podręcznik przydatny na każdym kursie dotyczącym diagnozowania dziecka ze względu na korzystną organizację treści, akcentowanie kwestii rozwojowych oraz ergonomiczne (i interesujące) przykłady kliniczne. Szczególnie podobało mi się pierwsze wydanie i niejednokrotnie do niego sięgałam - drugie wydanie jest jeszcze lepsze. Każdy klinicysta, który bada albo leczy dzieci, powinien posiadać na półce egzemplarz tej książki".
Ellen Braaten, PhD, Zakład Psychiatrii, Massachusetts General Hospital/llarard Medical School
„Ten podręcznik, napisany przystępnym językiem, ma wprowadzić początkujących klinicystów w dziedzinę przeprowadzania wywiadu, a także stawiania diagnozy psychiatrycznej u dzieci i młodzieży. Dwoje wytrawnych psychiatrów dzieli się swym bogatym doświadczeniem w wykorzystywaniu przeróżnych metod przeprowadzania wywiadu i użytecznym korzystaniu z DSM-5 w pracy z dziećmi na różnorodnych stopniach rozwoju. Ich transparentny, pozbawiony żargonu fason pisania ożywiają zapisy rzeczywistych wywiadów klinicznych".
Gregory K. Fritz, MD, profesor i dyrektor Oddziału Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Warren Alpert Medical School of Brown University
Tom mieści:
- Przeprowadzanie wywiadu diagnostycznego z dziećmi i młodzieżą
- Wywiad z informatorami - podstawy
- Strukturyzacja pierwszego wywiadu z młodym pacjentem
- Podstawowe dane na temat rozwoju
- najróżniejsze typy wywiadów z dziećmi i młodzieżą
- Wstępny wywiad z dzieckiem i rodzicem
- Pisemny raport
- Rozpoznania DSM-5 dotyczące dzieci i młodzieży
- Narzędzia diagnostyczne
- Zestawienie rozpoznań według DSM-5
- Kwestionariusz dla rodziców
James Morrison, MD, jest afiliowanym profesorem psychiatrii na Oregon Health and Science University (OHSU) w Portland. Zdobył bogate zawodowe doświadczenie równocześnie w sektorze prywatnym, jak i publicznym. Jego cieszące się podziwm podręczniki: w tym DSM-5 bez tajemnic, Diagnoza psychiatryczna czy Wstępny wywiad diagnostyczny (opublikowane jeszcze w Polsce nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego) pozwoliły setkom tysięcy specjalistów i studentów zrozumieć zawiłości badania psychiatrycznego oraz diagnozowania.
Kathryn Flegel, MD, jest profesorem psychiatrii dzieci i młodzieży na OHSU w Portland. Zanim została psychiatrą, poprzez 16 lat pracowała jako lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Odbyła rezydenturę w dziedzinie psychiatrii i dalsze szkolenie z psychiatrii dziecięcej w OHSU. Obecnie zajmuje się dziećmi, dorosłymi i rodzinami w warunkach opieki stacjonarnej i ambulatoryjnej. Jest członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.