Rynek antykwaryczny jest bogaty w osobliwości: równocześnie ludzi, jak i przedmioty. Pracownicy galerii, antykwariusze, marszandzi, kolekcjonerzy czy eksperci to prawdziwi gawędziarze, specjaliści w czarowaniu słowem. Z mówienia o sztuce i pieniądzach uczynili swój zawód albo życiową pasję. również rozumieją, iż najcenniejszym kapitałem jest funkcjonalna wiedza o rynku, która z czasem przeradza się w intuicję.
W ciągu kilkuletniej pracy w galerii sztuki, podczas pracy związanej z popularyzacją wiedzy o sztuce i w trakcie pracy naukowej Dorota Żaglewska przeprowadziła indywidualne wywiady z licznymi profesjonalistami rynku sztuki i jego otoczenia. Ich sposób mówienia o obiektach, transakcjach czy relacjach rynkowych okazał się niezwykle interesujący. Skategoryzowane poprzez autorkę informacje to głos rynku sztuki.
Celem książki jest pokazanie rynku sztuki z perspektywy jego działaczy: podmiotów zaangażowanych i usytuowanych w potężnych miejscach pola rynkowego. Autorka opisuje ten rynek z różnych perspektyw:
historycznej: geneza współczesnego rynku, długookresowe trendy i mitologie, obecnej: charakterystyka rynku, przedmiotów i graczy, układ sił, przyszłości: zjawiska takie jak art banking. Książka mieści ustalenia z pracy badawczej autorki uaktualnione o najnowsze trendy, wydarzenia rynkowe i rozmowy. Łączy perspektywę badacza i praktyka rynku. Koncentruje się na ludziach rynku: ich wartościach, języku, doświadczeniach, bardziej, niż na samych obiektach rynkowych. Oczywiście to one są celem antykwariuszy, jednak w publikacji ukazane są tylko z perspektywy potężnych opowieści: jako przedmioty pożądania, walki, sporu i innych relacji rynkowych. Autorka proponuje spojrzenie na rynek nie jako na miejsce finansowo-artystycznych relacji, ale jako na sferę wartości i niebanalny świat społeczny. Jego poznaniu służą przytaczane historie i pogłębione studia przypadków.
W ciągu kilkuletniej pracy w galerii sztuki, podczas pracy związanej z popularyzacją wiedzy o sztuce i w trakcie pracy naukowej Dorota Żaglewska przeprowadziła indywidualne wywiady z licznymi profesjonalistami rynku sztuki i jego otoczenia. Ich sposób mówienia o obiektach, transakcjach czy relacjach rynkowych okazał się niezwykle interesujący. Skategoryzowane poprzez autorkę informacje to głos rynku sztuki.
Celem książki jest pokazanie rynku sztuki z perspektywy jego działaczy: podmiotów zaangażowanych i usytuowanych w potężnych miejscach pola rynkowego. Autorka opisuje ten rynek z różnych perspektyw:
historycznej: geneza współczesnego rynku, długookresowe trendy i mitologie, obecnej: charakterystyka rynku, przedmiotów i graczy, układ sił, przyszłości: zjawiska takie jak art banking. Książka mieści ustalenia z pracy badawczej autorki uaktualnione o najnowsze trendy, wydarzenia rynkowe i rozmowy. Łączy perspektywę badacza i praktyka rynku. Koncentruje się na ludziach rynku: ich wartościach, języku, doświadczeniach, bardziej, niż na samych obiektach rynkowych. Oczywiście to one są celem antykwariuszy, jednak w publikacji ukazane są tylko z perspektywy potężnych opowieści: jako przedmioty pożądania, walki, sporu i innych relacji rynkowych. Autorka proponuje spojrzenie na rynek nie jako na miejsce finansowo-artystycznych relacji, ale jako na sferę wartości i niebanalny świat społeczny. Jego poznaniu służą przytaczane historie i pogłębione studia przypadków.